Solstad Offshore ASA og Ocean Installer AS bestiller avansert konstruksjon skip (CSV)

Solstad Offshore ASA ( SOFF ) og Ocean Installer AS har bestilt et stort, avansert konstruksjon skip (CSV). Skipet skal bygges av STX OSV og leveres i 2. kvartal 2014.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kontrakten er inngått med forbehold om styregodkjennelse hos «Garanti-Instituttet for Eksportkreditt» (GIEK).

Fartøyet av typen OSCV 06L, har blitt utviklet av skipsbygger STX OSV og Solstad, i nært samarbeid med Ocean Installer. Denne kombinasjonen har resultert i en avansert CSV med en total prosjektkostnad på NOK 1,5 milliarder, inkludert en 3000t karusell, utsettings arrangement ROV'er(LARS), prosjektledelse, reservedeler og mobilisering. Inkludert i total kostnad er også en 150t VLS (vertikalt leggesystem) som har en verdi på ca. NOK 200 mill.

Solstad vil fra leveringstidspunktet ha en 30% eierandel i skipet, mens Ocean Installer vil eie de resterende 70%. Solstad har sikret seg en opsjon på å øke eierandel til 50%.

Det felleseide selskapet har inngått en 5 år fast kontrakt med Ocean Installer AS med oppstart fra leveringstidspunktet fra verft. I tillegg har befrakter opsjon på å forlenge kontrakten med ytterligere 5 x 1 år. De kommersielle betingelsene er konfidensielle mellom partene, men gir rederiet en akseptabel avkastning.

Fartøyet vil bli den tredje i Ocean Installer flåte av opererte subsea-fartøyer, etter «Normand Mermaid» og «Normand Clipper», begge innleid på lange kontrakter fra Solstad. Det nye fartøyet er konstruert for å operere effektivt under krevende forhold og er svært godt egnet for SURF- (Subsea, Umbilicals, Risers and Flowlines) operasjoner. Skipet er 156.7 meter langt, 27 meter bred og har et arbeidsdekk på 2100 kvadratmeter. Hun vil bli utstyrt med et 150t vertikalt leggesystem(VLS) og en 3000t karusell under dekk , ROV'er i egne hangarer, og to subsea kraner med henholdsvis 400 og 100 tonns løftekapasitet. Begge kan operere ned til dybder på 3000 meter. Hovedmotorkraften er ca. 21 000 kW og skipet vil ha en lugarkapasiteten på 140 personer. Skipet er designet i henhold til de nyeste miljøstandarder med fokus på lavt drivstofforbruk, og er i samsvar med Det Norske Veritas '(DNV) Clean Design krav.

Med denne nye investeringen, vil Solstad Offshore eie og drive 20 subsea konstruksjonsskip som alle arbeider på kontrakter med de store subsea selskapene. I tillegg består Solstad-flåten av 31 ankerhåndterings (AHTS) og plattform supplyskip (PSV).