
Endres regelverket?
I Norge opereres det med et særnorsk regelverk for tollfri proviantering for skipsfarten som skaper betydelige ulemper. Et fartøy må oppholde seg utenfor norsk tollområde i minimum 14 dager sammenhengende for å kunne handle tollfritt. I praksis tvinger dette en rekke aktører til å proviantere i utenlandske havner.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nylig tok partiet Høyre opp denne problemstillingen. I dagens ordning må skip befinne seg minst 12 nautiske mil utenfor den norske grunnlinjen i minimum 14 dager sammenhengende for å kunne handle tollfritt. Skipene blir vurdert som tredjeland, og derfor er handelen betraktet som eksport. For et offshoreskip som må gå til land for å søke ly for været eller hente utstyr, fører dette naturlig nok til en del ulemper.
Fartøyene “tvinges” dermed til utenlandske havner hvor slike begrensninger ikke finnes, og resultatet er merarbeid for rederiene, tapte inntekter for skipshandlere, samt ingen inntekter for staten. Denne argumentasjonen ble i begynnelsen av februar oversendt finansminister Sigbjørn Johnsen, med henstilling om å innføre et regelverk på linje med EU.
Nærmere vurdering
I svaret sitt påpeker Johnsen at begrunnelsen for fartøyers rett til avgiftsfri proviantering er at forbruket skjer utenfor tollområdet. Han skriver at det ikke er ønskelig at fartøyer som hovedsakelig befinner seg innenfor tollområdet skal ha adgang til å proviantere avgiftsfrie varer som andre næringsdrivende ellers må skatte av.
Spesielt offshorebransjen har henvendt seg mye til Toll- og avgiftsdirektoratet for å finne en mer hensiktsmessig løsning. Johnsen forklarer at på bakgrunn av dette ønsker direktoratet nå en nøyere vurdering om regelverket bør endres.