(Illustrasjonsfoto)Foto: Grieg Star.

Westfal-Larsen går sammen med japanske NYK om «open hatch»-skipene

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Seks år etter bruddet i Star Shipping med Grieg familien har Westfal-Larsen gruppen innledet et nytt samarbeidsselskap for «open hatch»-skipene med Japanske NYK/Saga. Et nytt poolselskap under navnet Saga Welco AS skal overta operasjon, befrakning og markedsføring av samtlige «open hatch»-skip fra de to rederiene Saga/NYK og Masterbulk.

Hovedkontoret blir i Tenvik ved Tønsberg der Saga i en årrekke har hatt sin basis. Masterbulk-skipene har helt siden bruddet i Star Shipping vært drevet merkantilt i regi av Westfal-Larsen Shipping AS med hovedkontor i Bergen. Saga-sjefen Lars Traaseth blir administrerende direktør mens Einar Didriksen fra Westfal-Larsen blir nestkommanderende.  Etter planen skal Saga Welco starte opp virksomheten 1. oktober i år.

52 skip

Det nye pool-selskapet blir verdens største operatør innen  «open hatch» segmentet med en total flåte på 52 skip. Av disse kontrolleres 20 skip av Westfal-Larsen Masterbulk, 29 av NYK og tre av Hesnes Holding AS.  I tillegg kommer to nybygg for levering i 2017.

Hesnes-gruppen har et utstrakt samarbeid med NYK og har management av Saga Forest Carriers International AS som også holder til i Tenvik.

Saga/NYK  (Saga Shipholding) og Westfal-Larsens Masterbulk skal eie 50 prosent hver i det nye pool-selskapet.

Ingen hos Westfal-Larsen i Bergen ønsker å kommentere det som nå skjer.  Men etter all sannsynlighet er det det utfordrende markedet innen denne type skip som tvinger frem større enheter i et håp om at det kan gi bedre lønnsomhet.

Dårlige Westfal-Larsen tall for 2013

Westfal-Larsen gruppen i Bergen og Singapore gikk begge på solide tap i fjor. Både for tørrlastdelen i Masterbulk-systemet i Singapore og kjemikalie/produkttank-delen i Bergen rant pengene ut.

Siden delingen av Star Shipping i 2008 har Masterbulk hatt et akkumulert tap på 98 millioner dollar, mens Grieg Star Shipping på sin side har tjent gode penger, år etter år.  Grieg Star har satset på langsiktige relasjoner med sine industrikunder, mens Westfal-Larsen Shipping har mye vært basert på kortsiktige befraktningsoppdrag og spot-markeds-operasjoner.  Hovedtraden er skogsprodukter fra Brasil, mens de konkurrerer om andre laster i retur fra Europa og Østen.

Skibsaktieselskapet Navigation CO. Ltd. som i 2013 eide rederigruppens kjemikalietankvirksomhet gjennom Westfal-Larsen & Co. AS i Bergen fikk et negativt driftsresultat på 10,3 millioner kroner og et årsunderskudd på  163,9 millioner kroner.

Armadora AS som kontrollerer Masterbulk hadde et driftsunderskudd på 30,8 millioner dollar og et årsunderskudd på 38,9 millioner dollar etter skatt.

Fra februar i år er Navigation omorganisert til hovedselskap og eier av  Westfal-Larsen & Co. AS med 100 prosent og Masterbulk med 92,4 prosent.

Rederiets begrunnelse for eierselskaps-omorganiseringen er at det oppnås en forenklet selskapsstruktur der det ved behov blir enklere å flytte kapital mellom selskapene og virksomhetsområdene med ett eierselskap.

Utfordrende marked

I en orientering om årsresultatet for 2013 skriver administrerende direktør Rolf Westfal-Larsen at resultatet i Armadora er negativt påvirket av nedskrivninger tilknyttet redusert merverdier på skip i datterselskap med 2,9 millioner dollar. Det var fortsatt svakt og utfordrende  marked for tørrlast gjennom 2013. I tillegg ble to skip solgt for resirkulering i løpet av året, MS «Austanger» og MS «Siranger». Alt dette har ført til at totale driftsinntekter ble redusert i forhold til 2013.

‑Til tross for noe bedre fraktrater for tørrlast i 2013, er segmentet fortsatt preget av strukturell overkapasitet og svak utvikling i verdensøkonomien. Selv om det er rapportert om en redusert flåtevekst og bedret markedsbalanse fremover, har økt kontrahering av skip fra finansielle aktører  mot slutten av 2012 og utover i 2014 reist bekymring.  Det er videre svært viktig for bulk-segmentet at den økonomiske veksten i Kina fortsetter, skriver Rolf Westfal-Larsen.

Resultatet fra kjemikalietank er i stor grad negativt påvirket av urealisert diagio tilknyttet langsiktig gjeld i shippingvirksomheten med 87,5 millioner kroner, samt nedskrivninger på investeringer med 59,7 millioner kroner.

–Shippingmarkedet for kjemikalietank er fortsatt utfordrende med mye ledig kapasitet og svak utvikling i verdensøkonomien.  For 2014 er fremtidsutsiktene noe lysere grunnet bedre global vekst, økning i amerikansk kjemikalierproduksjon, samt mulige lettelser av sanksjonene mot Iran, skriver Rolf Westfal-Larsen.