Klar for Nordøstpassasjen

Knutsen OAS Shipping har med noen få forbehold fått russiske myndigheters godkjennelse for å frakte LNG fra Snøhvit til Japan via Nordøstpassasjen i neste sesong.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ribera del Duero Knutsen er det eneste LNG skipet i verden som har isklasse ICE- 1A fra Det Norske Veritas med notasjon ”winterisation” som kan gjennomføre en slik tur.
- Vi regner med at seilas fra Nord Europa til Japan vil ta halvparten av den tiden det vil ta om man skulle seile gjennom Suezkanalen. På deler av turen vil vi trenge assistanse av to russiske atomisbrytere.
Forberedelsene våre omfatter blant annet utarbeidelse av en egen DNV stabilitetsanalyse og en DNV Risk Assessment rapport. Dessuten har russiske inspektører vært ombord i Ribera del Duero Knutsen og vurdert skipet før søknaden vår ble godkjent, sier Synnøve Seglem i Knutsen OAS Shipping.
Ruten fra Murmansk til Beringstredet er på rundt 3000 nautiske mil (5600 km), og denne strekningen antas å ta et par uker. Hele turen fra Nord Europa til Japan vil ta en måneds tid. Det er i månedene juni til oktober slike seilinger er aktuelle, og i dette tidsrommet vil man maksimalt rekke å gjøre tre turer på en sesong.

Åpnet for skipsfart
Russiske myndigheter åpnet strekningen for kommersiell skipsfart i 1991, men først i 2009 ble de to første handelsskipene sluppet gjennom. Også i fjor seilte to skip gjennom assistert av russiske isbrytere. De siste årene har polisen minket, og store deler av seilingsruten langs nordkysten av Sibir har vært seilbart en stor del av ettersommeren.

Forsterket behov
-Dette gjør LNG transport fra Nord Europa til Stillehavslandene, og da særlig Japan som har et stort behov for LNG, interessant. Sammenbruddet av atomkraftverkene i forbindelse med tsunamien i vår, har forsterket dette behovet i Japan, sier Synnøve Seglem.