Fingrene av fatet, Redningsselskapet

Redningsselskapet sliter med dårlig økonomi, og tar alle midler i bruk for å få endene til å møtes. Men å begi seg inn i kommersielle markeder i konkurranse med dem som støtter Redningsselskapet økonomisk, og dem Redningsselskapet er satt til å redde, er ikke veien å gå. Særlig ikke når konkurransen skjer på ulike vilkår.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bergens Tidende har avdekket at Redningsselskapet i årevis har fraktet loser for Kystverket – bare i fjor for henimot 10 millioner kroner. Og det uten at Kystverket har lagt oppdragene ut på anbud. Det er ikke bra, for opp og ned langs kysten fins det skyssbåtselskaper som godt kunne tenke seg å delta i konkurransen, men som aldri har fått muligheten. Redningsselskapet tar så å si brødet ut av munnen på dem.
For noen år siden var Redningsselskapet i hardt vær med en lignende historie. Det var i Magnus Stangelands tid som president i selskapet. I sin iver etter å skaffe Redningsselskapet større inntekter fikk han selskapet til å kjøpe en eldre supplybåt (til overmål av DOF, som han var nært knyttet til), for å drive slepebåttjenester for staten. Den gangen kom det sterke reaksjoner fra andre, kommersielle aktører i slepebåtmarkedet. De hevdet at de støttet ikke Redningsselskapet for å oppleve i neste omgang å møte Redningsselskapet som konkurrent. Det endte da også med at Redningsselskapet trakk seg ut av virksomheten og solgte båten.
Men nå er det altså på an igjen, denne gang med en ny vri. I utgangspunktet mener vi at Redningsselskapet burde holde fingrene fra fatet og ikke ta jobbene fra private aktører. Det er ikke dette Redningsselskapet er til for. Men hvis det er så umulig å klare seg uten disse ekstrainntektene, må i det minste Redningsselskapet konkurrere på like vilkår med private. Det vil si at Kystverket – når det gjelder transport av loser – må sørge for å legge oppdragene ut på anbud, slik de er forpliktet til.
I fjor hadde Redningsselskapets lostranport en verdi på mellom ni og ti millioner kroner. I år vil beløpet bli enda høyere fordi enkelte losstasjoner ikke lenger vil være døgnbemannet etter at Kystverket innførte nye arbeidstider for losbåtførerne.
Hovedregelen er at når offentlige anskaffelser eller oppdrag er på over en halv million kroner, så skal de ut på anbud. Unntaket er hvis bare én leverandør kan utføre tjenesten eller oppdraget. Men Kystverket kan umulig vite om det bare er Redningsselskapet som kan utføre oppdraget, før det har vært ute på anbud.
Det pussige er at noen steder, som i Florø, Hammerfest og Nordkapp, er det private skyssbåtselskaper som har avtaler til over en halv million kroner med Kystverket. Men på disse stedene har avtalene vært ute på anbud. Men altså ikke på de stedene hvor Redningsselskapet frakter loser ut til og inn fra skipene.
Et annet viktig spørsmål, som har vært stilt av Losbåtførernes Forbund, er om ikke beredskapen blir svekket når redningsskøytene er opptatt med losoppdrag. Etter vår oppfatning et betimelig spørsmål.