Administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Sturla Henriksen

Etterlyser konkrete tiltak for mer frakt på sjø

I flere tiår har det vært enighet om å flytte mer av godstransporten fra trailere og over på skip. Likevel viser statistikken at andelen av gods som transporteres til sjøs, har sunket kraftig siden 1960-tallet. – Nå venter næringen på flere konkrete tiltak for å få snudd denne negative utviklingen, sa administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Sturla Henriksen, på et seminar om nærskipsfarten i Oslo denne uken.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Samtidig som Henriksen ba om konkrete tiltak for å få mer av godstransporten over på skip, ga han anerkjennelse og honnør til Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) for hennes engasjement i saken:

-Kystministeren har tatt tak i paradoksenes område. Rundt 90 prosent av all varetransport i verden går på kjøl, og Norge har gjennom generasjoner vært en av verdens største sjøfartsnasjoner. Men vi bruker ikke vår egen medisin selv om landet er skapt for sjøtransport, sa Henriksen.

Over en halv million trailere passerer grensen ved Svinesund årlig og resultatet er mer uttrygge veier, forurensning og stor slitasje på veiene.
- Norge kan ikke asfaltere seg ut av kø- og klimaproblemene, som følger av den kraftige trafikkveksten vi står overfor fremover, sa Henriksen, som mener løsningen i stor grad ligger på sjøen.

-Nærskipsfartsstrategien er viktig, og vi forventer konkrete tiltak. Ett skip i nærskipsfart kan løfte flere hundre vogntog rett av veien, forklarte Henriksen, som viste til flere nødvendige tiltak for å få dette til. Han etterlyste blant annet en nasjonal logistikkplan, en infrastruktur som knytter sammen land og sjø på en bedre måte enn i dag og en utskifting av den eldre delen av nærskipsfartsflåten.

At det er viktig å satse på sjøfrakt, var det stor enighet om på seminaret. Henriksen fikk blant annet støtte fra Bellonas Sigurd Enge, som viste til at organisasjonens visjon er å ha en Co2-nøytral skipsflåte innen 2050.
-Nærskipsfarten er vårt hjemlige laboratorium for å utvikle smartere skip. Det er både god distrikts-, nærings-, samferdsels- og ikke minst god miljøpolitikk, sa Enge.