Fjerner utsatte grunner i Karmsundet

For å redusere risikoen for skipsulykker i Karmsundet i Rogaland, vil Kystverket fjerne to grunner; Vestre Storesundflu og et grunt sjøområde nord for Karmsund bro. Estimert arbeidsperiode er mai til oktober 2011.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Utbedringen av farvannet i Karmsundet styrker trafikksikkerheten gjennom å gi bedre manøvreringsforhold for større fartøy. Utbedringen av sundet bidrar også til å redusere miljørisikoen knyttet til skipsulykker for nærliggende kystområder.
Grunna Vestre Storesundflu er i dag et uromoment for skipstrafikken i det trange farvannet og har blitt påseilt flere ganger. Grunna skal nå sprenges ned til 12 meters dybde, og til sammen 17 000 kubikkmeter fjell blir fjernet på et på 5000 kvadratmeter stort undersjøisk område.
Like nord for Karmsund bro, skal også et grunt sjøområde utdypes ned til 12 meters dybde. Det grunne sjøområdet er i dag til hinder for større fartøy. Dybdebegrensningen, i kombinasjon med sterk strøm, gjør det i dag utfordrende å navigere større fartøy her. Totalt fjernes 13 000 kubikkmeter masse, fra et 13 600 kvadratmeter stort område.
Farleia vil være åpen i anleggsperioden, men området ved Vestre Storesundflu vil stenges under sprenging. Farleia blir i anleggsperioden betydelig innsnevra i området nord for Karmsund bro. På begge lokalitetene blir det satt opp midlertidig merking for båttrafikken. Kvitsøy trafikksentral vil informere skipstrafikken som er på vei inn mot anleggsområdet, og regulere trafikken i sundet for å unngå uønskede hendelser under arbeidsperioden.
Når områdene er ferdig utdypet, skal Kystverket etablere to nye sjømerker. Prosjektet har en kostnad på ca. 15 millioner kroner.