Utsatt dåp for verdens største RoRo skip

Etter de mange ulykkene som har rammet Japan ble dåp og overlevering av verdens største RoRo-skip en langt mer beskjeden affære enn opprinnelig planlagt. M/V “Tønsberg” er like fullt rederiet Wilh. Wilhelmsens ”jubelskip”, og representerer et teknisk nivå av ypperste klasse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dåpen var planlagt til i dag,17. mars, og skulle i anledning rederiets 150-årsjubileum bli en storslagen affære med hundrevis av gjester; representanter for verft og rederi, kunder og myndigheter. I stedet foregikk overleveringen av M/V “Tønsberg” nærmest i stillhet.
Skipet ble navngitt ved en enkel seremoni på Mitsubishi-verftet i Nagasaki med noen få personer til stede, og deretter umiddelbart satt inn i sin Jorden Rundt trade. Den formelle dåpen er utsatt i påvente av mer normale tider i Japan.
Tønsberg av Valetta
M/V “Tønsberg” er første representant for Wallenius Wilhelmsen Logistics’ nye RoRo-generasjon Mark V. Skipet er størst i sitt slag i verden, med et strømlinjet skrog og forsterkninger som gjør at det kan frakte atskillig tyngre materiell enn tidligere generasjoner RoRo-skip.
Det nyeste innen design og teknologi er tatt i bruk for å sikre større kapasitet, lavere utslipp av skadelige stoffer og et betydelig mindre forbruk av drivstoff.
Navnet på det nye superskipet er naturligvis ingen tilfeldighet. Det henger nøye sammen med at rederiet feirer at det er 150 år siden det ble etablert – nettopp i Tønsberg. Nybygget er det fjerde i rederiets historie som bærer “Tønsberg”-navnet.
Noen av WWs eldre skip er fortsatt registrert i vestfoldbyen, men ikke nykommeren. Som følge av manglende forutsigbarhet i rederienes skattebetingelser får nye “Tønsberg” Valetta på Malta som hjemmehavn.
Nok et skip i samme serie skal etter planen leveres i august, fulgt av ytterligere to skip i 2012.

(Artikkelen oppdateres senere med bilder og illustrasjoner)