Sturla Henriksen

-Gledelig med offensive signaler på maritim politikk fra Høyre

-Norges Rederiforbund ser det som positivt at Høyre har lagt fram en omfattende og ambisiøs maritim strategi kalt «Styringsfart 2020». Strategien spenner over en rekke politikkområder som er viktige for å sikre fremtidig konkurransekraft for maritim næring fram mot 2020, uttaler administrerende direktør Sturla Henriksen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I strategien slår Høyre fast at det er behov for å sikre gode rammevilkår for privat eierskap. Maritim næring har svært høyt innslag av privat og personlig eierskap. Redusert formueskatt og lavere arveavgift er derfor viktige elementer for å sikre bedre vilkår til å investere i verdiskaping og arbeidsplasser langs hele kysten.
Det er viktig at Høyre er tydelig på at rederibeskatningen står fast. Partiet viser vilje til å satse på maritim utdanning for å sikre fremtidig kompetanse. Videre deler vi deres ambisjoner når det gjelder tilgang på finansiering til gode prosjekter gjennom GIEK og Eksportkreditt Norge. Tiltak for å flytte gods fra land til sjø og behov for fokus på nordområdene er også sentrale elementer i strategien. Det er også både riktig og viktig med en gjennomgang av dagens fartsområdebegrensninger for NIS-registrerte skip.
-Vi ser positivt på at Høyre legger opp til mer konkurransedyktige rammevilkår når det gjelder nettolønnsordningen for sjøfolk. Det er viktig at rammevilkårene for nettolønnsordningen både er forutsigbare og konkurransedyktige i forhold til europeiske konkurrenter. Selv om den går i riktig retning tilfredsstiller ikke Høyres forslag til modell våre forventninger full ut. Rederiforbundet støtter Maritimt Forum sitt krav om en nettolønnsordning der taket i dagens ordning fjernes, ordningen lovfestes og utvides til å gjelde også for norske sjøfolk om bord på NIS-registrerte skip, avslutter Henriksen.