Wärtsilä vinner kontrakt på leveranse til Siem Offshores nye LNG PSV

Wärtsilä har fått i oppdrag å levere en integrert løsning som omfatter skipsdesign og kraft- og fremdritssystem til et nytt LNG-drevet plattform supplyfartøy (PSV).

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kontrakten er inngått med Hellesøy Verft, og dette vil bli det åttende fartøyet dette verftet bygger som er basert på Wärtsilä Ship Design VS 485-designet. Fartøyet vil eies og opereres av Siem Offshore som skal sette fartøyet inn på et oppdrag for TOTAL.

Skipet har Wärtsilä VS4411 LNG PSV-design, og er utstyrt med Wärtsilä kraft- og fremdriftssyste, elektro- og automasjonsystemer, inkludert en komplett firesplitts Wärtsilä Low Loss Concept (LLC)-løsning. Det svært redundante elektriske kraftdistribusjonssystemet gir økt energieffektivitet og større driftssikkerhet. LLC-systemet har potensial til å øke systemets effektivitet med to til fire prosent, samt å bedre drivstofføkonomien gjennom å redusere strømtapet. Systemet reduserer også risikoer relatert til integrasjon av utstyr betydelig, på grunn av sitt fullt integrerte design. PSVen vil også bli utstyrt med Wärtsiläs system for lagring og håndtering av LNG, Wärtsilä LNGPac.

PSVen skal etter planen settes i drift fra 2014 og vil operere på Martin Linge-feltet nordvest for Stavanger. Det er designet spesifikt for å innfrir Totals krav til operasjoner i Nordsjøen

”Dette er den niende LNG PSV-en som designes av Wärtsilä Ship Design, noe som ytterligere styrker vår posisjon som verdensledende innen integrerte løsninger for slike fartøy. Ordren bekrefter vårt rykte som en leverandør av pålitelige, effektive og konkurransedyktige løsninger, "sier Riku-Pekka Hägg, direktør for Wärtsilä Ship Design.

Wärtsilä har levert design og utstyr til nær halvparten av skipene i Siems flåte. Ti av selskapets ankerhåndteringsfartøy er designet av Wärtsilä, og de er utstyrt med hybrid dieselelektriske fremdriftssystemer fra Wärtsilä. Dette er det første av Siems fartøyer som blir drevet av LNG. Wärtsiläs kjøp av Hamworthy og integreringen av Hamworthys portefølje har utvidet Wärtsiläs tilbud, med forbedret gassbunkring, -lagring og -tilførselssystem, og styrker dermed selskapets ledende teknologiske posisjon innen LNG-drevne fartøy.

Med denne NYE ordren er tallet på LNG-drevne PSVer oppe i 17. Wärtsilä har designet åtte av disse fartøyene, og har levert dual-fuel motorer til 15 av dem. I fjor utvidet Wärtsilä virksomheten til også å omfatte LNG-lagring og gasshåndteringssystemer. Dette fartøyet er den femte LNG-drevne PSVen som bruker Wärtsiläs gasshåndteringssystem.

Siem Offshore – VS 4410 LNG PSV

Total lenge -89,20 m

Bredde - 19,00 m

Dybde til første dekk - 9,00 m

Boligplasser - 25