Isprinsesser: Søsterskipene Havyard 843 Ice skal utføre avanserte oppdrag under ekstreme forhold.

Kontrakt på ytterligere to isbrytere

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Havyard Ship Technology AS har skrevet kontrakter med et internasjonalt rederi om design og bygging av ytterligere to Havyard 843 Ice isbrytende offshore fartøy

I november 2013 skrev Havyard Ship Technology kontrakt på ett Havyard 843 Ice isbrytende offshore fartøy. Et internasjonalt rederi har nå kontrahert to fartøy av samme type med mindre endringer i designet. Kontrakten for skip nr. to er inngått med et mindre forbehold fra Havyards side.

Skipene er designet av Havyard Design og Solutions i Fosnavåg og skal bygges ved Havyard Ship Technologys verft i Leirvik i Sogn. Skipene får nybygg nr. 128 og 129 og skal leveres fjerde kvartal 2016. Kontakten på de to skipene har en totalverdi på i overkant av NOK 1 milliard.

Eksperter på isbrytere

Havyard Ship Technology sitt verft i Leirvik i Sogn er blant verftene i verden som har bygget flest isbrytende offshore fartøy. Siden 1995 har verftet levert sju isbrytende offshore fartøy, i tillegg til de tre som er i ordre, og dette er en tredjepart av alle isbryterne DNV har klasset world-wide av denne typen. De to siste, som ble levert i 2006, var til russiske redere.

Havyard har i mange år jobbet inn mot redere som operer i arktiske strøk og har god tro på at det vil åpne seg enda flere forretningsmuligheter der i framtiden.

Med denne ordren har Havyard Group nå 9 nybygg i ordre ved verftet i Leirvik i Sogn og har en ordrereserve i forretningsområdet skipsbygging på i underkant av tre milliarder norske kroner. Som for de andre skipene som bygges ved verftet leverer Havyard Design & Solutions design og arbeidstegninger for produksjon av skipet. I tillegg skal Havyard Power & Systems med base i Ålesund blant annet levere elektroengineering, automasjons- og alarmanlegg og Havyard Concept Bridge. Norwegian Electric Systems, hvor Havyard eier litt under 40 % av aksjene, skal levere elektromotorer, generatorer og elektrotavler. Kontrakten vil også ha ringvirkninger i det maritime clusteret på Vestlandet i form av levering av utstyr og tjenester til verftet under byggingen av skipet.

Foruten design til bygging av skip på Havyards eget verft har Havyard Design & Solutions ordre på levering av design og utstyrspakker for bygging av skip med Havyard design i Spania, Singapore, India og Kina. Siden 2005 er det bygd eller er under konstruksjon 78 Havyard design.

Havyard 843 Ice

Havyard 843 Ice designet er utviklet av det Herøy-baserte designselskapet Havyard Design & Solutions i forbindelse med kontrakten som ble inngått i fjor. Skipene skal ha DNV isklasse Icebreaker Ice 10 og Winterized Cold (-30 °C). Det betyr blant annet at skipet kan bryte mer enn 1 meter tykk is og har system for å unngå nedising av skipet. Skipet er ellers designet for å drive med ankerhåndtering, tauing og beredskap for oljevern og redningstjenester. De to siste skipene har i tillegg større vinsjutrustning, SPS-klasse, større innredning og er forberedt for montering av offshorekran.

Lengde: 86,7 m

Bredde: 19,5 m

Dypgang: 7,75 m

Fart: 16 knop

Bollard pull: 185 tonn

Innredning: 34 personer