Smekre linjer: Brønnbåten av Havyard 587 design er både effektiv og miljøvennlig i tillegg til fin å se på. ILLUSTRASJON: Havyard

Norsk Fisketransport kontraherer ny brønnbåt

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Norsk Fisketransport (NFT), et datterselskap i NTS-konsernet, har i dag inngått avtale med Havyard Ship Technology AS om bygging av ny Havyard 587 brønnbåt med lastekapasitet på 3.200 m(3). Fartøyet blir en av verdens største og mest avanserte brønnbåter. Levering er forventet å skje i tredje kvartal 2015.

Investeringen har en ramme på om lag kr 275 mill. og vil bli finansiert med konsernets egen kontantbeholdning og låneopptak.

En gruppering av oppdrettere i Ytre Namdal (OMS) har inngått en 5-årig T/C- kontrakt på nybygget ved levering. OMS har fra før to fartøyer på T/C-kontrakt med Norsk Fisketransport, og det nye fartøyet erstatter ett av disse.

Transaksjonen er med på å understøtte Norsk Fisketransport som et av de ledende brønnbåtrederiene i Norge. Selskapet vil etter transaksjonen ha en flåte på åtte brønnbåter og ett servicefartøy.

Glade lakser: Signeringen av en Havyard 587 brønnbåt skal gjøre Norsk Fiskeritransport i enda bedre stand til å transportere laks på en skånsom og effektiv måte. Thomas B. Geving, styreleder i Norsk Fisketransport og Geir Johan Bakke, Administrerende Direktør i Havyard Group er heller ikke misfornøyde med kontrakten. FOTO: Havyard

Satser på fisk

I tillegg til denne kontrakten har Havyard i dag kontrakt på design og bygging av en Havyard 535 snurper til Smaragd og en Havyard 587 brønnbåt til Fosnavåg Shipping.

- Det er mange synergier mellom fisk og offshore både med hensyn på eierstruktur og teknologiutvikling sier Tor Leif Mongstad, Salgsdirektør i Havyard Group. - Derfor satser vi på utvikling av skipsdesign og utstyr til fiskeri og oppdrett i tillegg til offshore industrien. Havyard har utviklet en rekke fiske- og brønnbåtdesign siste årene og vi er optimistiske med hensyn på ta stadig nye andeler i dette markedet.

- Dette er andre båten Havyard skal levere av Havyard 587 designen som må sies å være en ny generasjon brønnbåter, fortsetter Mongstad. - Vi er veldig fornøyd med at en så stor aktør velger Havyard som totalleverandør av både design og bygging for sitt nye skip. Denne type båter er konkurranseutsatt fra store deler verftsnæringen internasjonalt, spesielt fra europeiske og Tyrkiske verft. Det er derfor veldig tilfredsstillende at vi klarer å være konkurransedyktige på pris, kvalitet og leveringstid sier Mongstad.

Effektiv og miljøvennlig brønnbåt

Noen av spesialiteten til brønnbåtdesignen Havyard 587 er sylindriske tanker for gode strømningsforhold og jevn vannkvalitet for fisken, effektive filter- og vannbehandlingssystem som muliggjør lukket transport over store avstander, høy løftehøyde for lossing og avanserte system for avlusing av fisken. Kombinert med effektivt framdriftsmaskineri og optimale skroglinjer for de aktuelle driftskondisjonene gjøre Havyard 587 til verdens mest effektive og miljøvennlige brønnbåtdesign

Foruten design til bygging av skip på Havyards eget verft har Havyard Design & Solutions ordre på levering av design og utstyrspakker for bygging av skip med Havyard designTM i Spania, Singapore, India og Kina. Siden 2005 er det bygd eller er under konstruksjon over 70 Havyard designTM world-wide.

Hoveddata Havyard 587

  • Lengde: 84,6 m
  • Bredde: 16,9 m
  • Kapasitet: Tre sylindertanker på totalt 3250 kubikk
  • Hovedmaskin: 3000 kW
  • Mannskap: 12 personer