Seven Havila regnes som det mest anvanserte dykkerfartøyet i verden, og nylig ble det satt verdensrekord med antall dykkere ned på havbunnen fra samme fartøy.

Seven Havila med verdensekord

Det topp moderne dykkerfartøyet Seven Havila hadde nylig åtte dykkere i arbeid på havbunnen på samme tid. Dette er etter alt å dømme ny verdensrekord.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Seven Havila, som eies av Subsea 7 og Havila Shipping, er designet av det Herøy-baserte selskapet Havyard Group AS. Gael Cailleaux, Vice President for Offshore Resources hos Subsea 7, et selskap som driver havbunn-til-overflate-engineering og leverer konstruksjoner og tjenester til offshore energibransjen, bekrefter prestasjonen der åtte dykkere var i aksjon samtidig.

- Så langt vi vet har det aldri vært så mange dykkere på havbunnen samtidig fra et enkelt dykkerskip. Vi ønsket å teste ut å ha åtte dykkere på havbunnen til samme tid. Begge dykkerklokkene var i aksjon samtidig. Mens en dykker oppholdt seg inne i hver dykkerklokke, jobbet tre dykkere utenfor hver av de to dykkerklokkene, sier Cailleaux.Dykkertesten fant sted nær Stavanger, på 30 meters dybde.

400 meter dypt
Dykkesystemet, som levert av det tyske selskapet Dräger, inkluderer et 10 kammers- og 24 manns metningsrom, fullt datastyrt, med dobbel klokke-håndteringssystem som kan arbeide ned til 400 meters dyp.

Seven Havila er av mange ansett som det mest avanserte dykkerfartøyet i verden. Fartøyet ble designet og utstyrt med de aller nyeste dykkesystemer, spesialtilpasset for undervannsoperasjoner assistert av metningsdykkere.
I 2011 mottok Seven Havila den svært prestisjetunge prisen ”Support Vessel of the Year” under OSJ-konferansen i London. Skipet er designet av Havyard Design & Engineering i Fosnavåg og er bygget ved Havyard Ship Technology i Leirvik i Sogn.
- Det er klart at man blir både stolt og ydmyk når en har vært med på å designe et slikt fartøy. Dette viser at når en fra starten av har rederi, operatør, designer, verft og dykkerselskap med i utviklingen av skipet, så må resultatet bli bra. Og det er dette et godt eksempel på, sier sjefsdesigner ved Havyard Design & Engineering, Arve Helsem Leine.
Stolt
Seven Havila er designet med fokus på drift i utfordrende omgivelser og samtidig for å oppnå maksimal effektivitet i utføring av sin virksomhet. I tillegg er det lagt vekt på et godt arbeidsmiljø for offshorepersonellet, sammen med høy fokus på kvalitet og sikkerhet under alle operasjoner.

Administrerende direktør Njål Sævik i Havila Shipping er veldig stolt av fartøyets verdensrekord.
- Vi får ofte høre at vi har verdens mest avanserte og moderne dykkerskip, og dette er vel nok et bevis på det. For oss som rederi er det selvsagt en stor fordel å være deleier i et skip som dette og å kunne tilby et slikt skip i markedet, sier Sævik.