– Kanskje blant de mest miljøvennlige båtene i verden, sier administrerende direktør i Havila Shipping, Njål Sævik, om «Havila Charisma». Bildet er hentet fra prøveturen. (Fotograf: Olav Thokle)
– Kanskje blant de mest miljøvennlige båtene i verden, sier administrerende direktør i Havila Shipping, Njål Sævik, om «Havila Charisma». Bildet er hentet fra prøveturen. (Fotograf: Olav Thokle)

Miljøvinner rett i arbeid

– Dette er den mest miljøvennlige båten Havila noen gang har bestilt. Kanskje er den blant de mest miljøvennlige i verden, sier administrerende direktør i Havila Shipping, Njål Sævik.

Publisert

I helgen ble «Havila Charisma» døpt på Bryggen i Bergen. Skipet er et Havyard 833 L-design og har blitt bygget ved Havyard Group sitt verft i Leirvik i Sogn.

Administrerende direktør i Havila Shipping, Njål Sævik, forteller at rederiet bestemte seg for å utvikle og tilby et nybygg etter at Statoil gikk ut med et anbud om en femårskontrakt.

– Vi bestemte oss for å lage en båt som møtte alle de kravene Statoil stilte. «Havila Charisma» gikk av med seieren som eneste nybygg, sammen med to andre alt eksisterende båter, forteller Sævik.

«Havila Charisma», som er et Havyard 833 L-design, har blitt bygget ved Havyard Ship Technology i Leirvik. Etter dåpen reiste skipet rett i operasjon for Statoil. Båten skal rett inn på langtidskontrakt med Statoil, og i første omgang skal de gå inn og ut fra basen på Mongstad.

– Dette designet var delvis utviklet men vi ville tilpasse båten Statoilanbudet, mellom annet med tanke på drivstoff-forbruket og fleksibiliteten til å frakte mange forskjellige lasttyper, sier Sævik, og understreker at «Havila Charisma» virkelig er en miljøvinner.

– «Havila Charisma» er en fleksibel arbeidsbåt. Vi har optimalisert skipet for å få den best med tanke på de kondisjonene skipet skal segle i. På bakgrunn av erfaringer vi har gjort tidligere har vi optimalisert skrogformen. Dieselgeneratorene som driver skipet er utviklet og utstyrt for store reduksjoner i utslipp av skadelige miljøgasser, forklarer Sævik.

Sævik understreker at det er viktig for Havila å ha et stort fokus på miljø. Dette er et krav kunder, som Statoil, stiller til rederiene. – For oss er det viktig å tenke på miljøet. Havila har en moderne flåte, og vi er nok blant de mest miljøvennlige rederiene per i dag. Basert på de siste målingene vi har gjort vil jeg påstå at «Havila Charisma» er blant de mest miljøvennlige i verden, sier han.

Målingene som har blitt gjort på prøveturen til «Havila Charisma» har blitt basert på den reelle lastkondisjonen en båt har når den opererer, i stedet for en vanlig prøveturskondisjon, som ikke er så relevant. – Det har vært viktig å teste drivstoff-forbruket i realistiske lastkondisjoner. Måleparameterne viser at drivstoff-forbruket er mye lavere enn vi hadde regnet med, noe vi er meget fornøyde med, sier Sævik.

Båten ble overlevert fra Havyard til Havila på det noe spesielle tidspunktet klokken 12.12 den 12.12.12. Dette er flere dager før kontraktfestet dato. – Båten ble levert før tiden og vi er imponert over innsatsen til Havyard og spesielt til prosjektteamet. Vi har hele veien hatt et godt samarbeid, og vi synes Havyard har levert et godt produkt, sier Sævik.

Også verftsdirektør ved Havyard Ship Technology i Leirvik, Trygve Solaas, er godt fornøgd med sluttproduktet.

– Vi har hele veien hatt en god dialog med rederiet og alt har gått etter planen. Vi leverte også et ferdig og godt uttestet fartøy noen dager før kontraktsfestet dato, noe vi er stolte over, forteller Solaas.

Verftsdirektøren understreker at det i tiden fremover vil bli satset enda mer på grønn teknologi og såkalte «grønne båter». Et viktig ledd i denne planen er at utslipp av farlige gasser blir redusert.

Testene som ble utført under sjøprøvene før levering viste ekstremt lave verdier for utslipp av nitrøse gasser. Statoil stiller krav til 90 % NOX-reduksjon. Under prøveturen viste det seg at «Havila Charisma» har hele 99,8 % NOX-reduksjon. Et annet område der skipet har oppnådd spesielt gode resultater er støy- og vibrasjonsnivået i innredningen. Havila Charisma ble spesifisert for å møte DnV sin Comfort V(3) klasse, men med de tekniske og praktiske løsningene som ble valgt under byggingen viste det seg at den tilfredsstilte kriteriene til en høyere klasse, Comfort V(2).

– Vi er sikre på at både rederi, Statoil og ikke minst skipets besetning vil sette stor pris på dette når skipet kommer i operasjon. «Havila Charisma» er virkelig en unik båt i sin klasse, avslutter verftsdirektør Trygve Solaas.