Havila Subsea går ut i langtidskontrakt

Havyard Ship Technology Leirviks bygg nummer 101, Havila Subsea som er et Havyard 855 IMR design, ble i ettermiddag døpt i Stavanger og skal etter dåpen inn på en langtidskontrakt mellom Havila Shipping ASA og Subsea 7. Fartøyet er et subsea fartøy som utfører Inspection, Maintenance & Repair (IMR) og arbeid innen ROV.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Langtidskontrakten varer frem til første januar 2013 med opsjoner for en forlengelse. At nok et Havyard design TM nå går inn i langtidskontrakt viser at Havyard leverer kvalitet innen offshore design og offshore fartøy som markedet ønsker og er fornøyde med.
For å spesialtilpasse langtidskontrakten har Havila Subsea før levering vært gjennom ombygging ved Havyard Ship Technology Leirvik. Mange ulike faggrupper som elektro, maskin, utrusting, rør, maling og innredning har vært direkte involverte i ombyggingsarbeidet, mellom annet ombygging av lugarer fra 70 til 78 og ombygging av rørsystemer og hydraulikk.
- Havila Shipping er glade for å ha fått nok et skip på langtidskontrakt og vi er svært godt fornøyde med Havila Subsea. Dette er også med på å videre styrke samarbeidet mellom Havila og Subsea 7 og det viser at vi har et godt samarbeid. Havyard har gjort nok en solid jobb med å designe og bygge skipet til tilfredsstillelse for alle involverte parter, sier administrerende direktør Njål Sævik i Havila Shipping.
- Vi er svært fornøyd med å ta Havila Subsea på kontrakt, sier konserndirektør Øyvind Mikaelsen i Subsea7. Skipet skal arbeide under avtalen med Statoil som ble signert tidligere i år for inspeksjon, vedlikehold og reparasjon.
- Med levering av bygg 101 befester vi vår posisjon som leverandør av offshore fartøy av høy kvalitet og standard.
At skipet nå går inn i arbeid for Subsea 7 og Statoil tar vi som en bekreftelse på at fartøyets design og kvalitet er i toppklasse, og vi er selvsagt svært fornøyde med at produktet vårt går ut i arbeid for så krevende og profesjonelle aktører.
Vi vil spesielt berømme rederi og operatør for samarbeidet vi har hatt for å tilpasse og klargjøre skipet for de operasjonene det nå skal utføre, der vi i fellesskap har kommet fram til gode løsninger på alle områder.
For Havyard er det viktig å kunne vise at vi er i stand til å skreddersy produktene til kundens tilfredshet, og vi mener at vi med gjennomføringen av dette prosjektet har presentert oss på en god måte, opplyser prosjektdirektør Trygve Solaas ved Havyard Ship Technology Leirvik.
Havyard Ship Technology Leirviks bygg 101, et Havyard 855 IMR design, kan nå gjennomføre subsea-oppdrag i Nordsjøen og eventuelt andre steder i verden. Gjennom design- og byggeprosessen har det vært tett samarbeid mellom designer, skipsverft, leverandører og operatør av skipet. På denne måten har topp kompetanse fra skipsdesign, skipsbygging og marine operasjoner blitt utnyttet for å komme fram til det beste totalproduktet.

Hoveddata Havila Subsea:
Lengde: 98 m
Bredde: 19,8 m
Dødvekt: 4592 t
Dekksareal: 600 m
Fart: 15,5 knots
Innredning: 78 persons
Offshore-kran: 150 tonnes
Klasse: DNV + 1A1 – E0 – DYNPOS AUTR – SF – DK (+) – CLEAN DESIGN COMF(C3)(V3) – NAUT – AW – HELDK – SH – ICE C - DEICE