"Havila Commander"

Nye kontrakter til 350 mill - tilsammen 1 mrd i 2012

Havila Shipping ASA fortsetter fremgangen i 2012. I dag melder det børsnoterte Fosnavåg-rederiet om kontrakter med Total E&P UK og Norske Shell for til sammen 350 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kontraktene understreker den positive utviklingen for Havila Shipping ASA, som med disse kontraktene til 350 millioner kroner har sikret seg nye kontrakter for en milliard kroner så langt i 2012.

Administrerende direktør Njål Sævik i Havila Shipping ASA opplyser at rederiet med disse kontraktene har bortimot full kontraktsdekning for hele sin PSV-flåte i 2012.

Målet nådd

”Vi satte oss som mål å sikre full kontraktsdekning for vår PSV-flåte for inneværende år før april var over. Det har vi nå klart. Totalt sett er det snakk om gode, lønnsomme kontrakter. Dette gir oss handlingsrom fremover, og gjør meg enda tryggere på at 2012 vil bli et godt år for Havila Shipping,” sier Sævik.

Kontrakten med Total gjelder PSV’en Havila Commander, bygget i 2010 ved Hellesøy Verft. Kontrakten er på fem år, med to opsjonsperioder hvert på ett år, og påbegynnes i april. Shell Norge har erklært ett års opsjon på Havila Borg, som er bygget i 2009 ved Havyard Tomrefjord.

Tre ganger børskurs

Havila Shipping ASA endte opp som børsvinner blant offshore-rederiene på Oslo børs i mars, og nummer fire på totallisten med en økning på over 36%.

Analytikere som har regnet på verdiene i selskapet mener de underliggende verdiene i selskapet er lang høyere enn det dagens børskurs gjenspeiler. Ved børsslutt i går var kursen 44 kroner. Analytikerne mener de underliggende verdiene burde tilsi en pris per aksje på 120 kroner – nesten tre ganger dagens kurs.

Hele PSV-flåten på kontrakter ut 2012 gir mulighet til å ha is i magen når det gjelder selskapets flåte av nye ankerhåndteringsfartøyer.

”Vi har nå tre nye, store ankerhåndteringsskip (AHST) i spotmarkedet. Med de markedsutsiktene vi ser komme fremover våren og sommeren, mener vi at det er fornuftig å holde dem i spotmarkedet. Vi har tro på at vi kan få se et betydelig press i dette markedet i månedene fremover, med svært gode rater som konsekvens,” sier administrerende direktør i Havila Shipping ASA og leder for Norges Rederiforbunds offshore-gruppe, Njål Sævik.

Etter et intensivt nybyggprogram de siste årene har Havila 29 skip, og disponerer flåten med lavest gjennomsnittsalder blant de større offshorerederiene i Norge.

Njål Sævik har nå fokus på å øke flåtens lønnsomhet. Selskapet ønsker raskt å komme tilbake i posisjon for utbytteutbetaling til aksjonærene. Strømmen av nye, lønnsomme kontrakter gjør at realiseringen av dette målet bare kommer nærmere.