Illustrasjonsbilde av skipet som foreslått av Skipsteknisk AS.

Skipsteknisk AS skal designe nytt forskningsskip for Havforskningsinstituttet

Skipsteknisk AS tildelt designoppdraget på nytt forskningsskip for Havforskningsinstituttet i Bergen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skipsteknisk AS signerte i dag kontrakt med Havforskningsinstituttet i Bergen på designog prosjekteringsoppdraget på nytt erstatningsskip for dagens "Dr. Fridtjof Nansen". Forskningsfartøyet "Dr. Fridtjof Nansen" eies av NORAD og drives av Havforskningsinstituttet. Skipet opererer hovedsakelig i sørlige farvann, fra Asia i øst til Sør-Amerika i vest, og er den del av EAF Nansen-programmet.

Skipsteknisk AS vant oppdraget etter internasjonal utlysning, og har en bred erfaring på design og prosjektering av nettopp denne type fartøy. Tidligere har selskapet prosjektert denne type fartøy for land som England, Skottland, Irland, Chile og Norge. Sistnevnte var forskningsfartøyet "G.O. Sars", som ble levert i 2003. Det spesielle ved denne type fartøy er i tillegg til de svært mange ulike operasjoner som skal kunne utføres, sværtomfattende støyreduserende tiltak. Fartøyene skal drive omfattende akustiske mengdemålinger av fiskebestander, noe som krever minimal utstråling av støy til sjø.

Det nye skipet som skal bygges er av ST-369 design, og skal leveres i februar 2016. Prosjekteringen vil starte umiddelbart og i første omgang pågå frem til oktober i år. Da skal prosjektet etter planen ut på verfts-anbud, og en byggekontrakt skal være på plass i løpet av desember. Prosjekteringen vil så fortsette og pågå i hele 2014. I tillegg til prosjekteringen omfatter kontrakten også byggeledelse og oppfølging av skipet i garantiperioden.

Oppdraget er med andre ord svært omfattende og betydningsfullt for Skipsteknisk. Ikke minst er det betydningsfullt i form av å videreføre selskapets posisjon og tradisjon innen prosjektering av nettopp denne type skip.