Østensjø Rederis nye eskorte slepebåter. Foto: Astilleros Gondan

Østensjø kontraherer i Spania

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Astilleros Gondán Shipyard og Østensjø Rederi AS har inngått byggekontrakt for tre eskorte slepebåter som skal inn i flåten som betjener Melkøya terminalen for Statoil.

Disse nye slepebåtene skal operere i isfylt farvann med temperaturer ned mot minus 20º C. Dette innebærer at design og kvalitet på konstruksjonen er krevende når mannskap og utstyr skal beskyttes mot været.

Fartøyene er designet av canadiske Robert Allan og skal leveres i første halvår 2017.

De får dimensjoner som 40m lengde og 16m bredde med bollard pull på 100 tonn og “escort steering force” på 155 tonn.

Fremdriftsmaskineriet vil være et dual-fuel system som kan operere på LNG eller marine gassolje.

Østensjø Rederi er et av de største innen norsk offshore industri og opprettholder herved sitt tette forhold med Astilleros Gondán, som allerede har bygget flere taubåter og OSV’er.

Verftet har blant annet bygget for Østensjø PSV’ene “Edda Ferd” i 2013, “Edda Frende” i 2009 og “Edda Fram” i 2007, samt taubåt/eskortefartøyene “Apex” i 2008, “Phenix” også i 2008, “Tenax” i 2006 og “Velox” i 2005.