Polar Onyx var omtalt i Skipsrevyen nr 2/2014. Foto Marius Beck Dahle

Svir så det merkes

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Reef-konkursene svir så det merkes hos GC Rieber Shipping

…… .underskudd på 201,4 millioner i 4. kvartal

GC Rieber Shipping har opprettholdt en stabil og god drift gjennom fjerde kvartal, og har  i perioden hatt full kapasitetsutnyttelse av flåten. Styret foreslår et utbytte på 0,5 kroner per aksje, tilsvarende 21,8 millioner kroner.

Konsernets driftsinntekter for fjerde kvartal 2014 var 258,5 millioner kroner, opp fra 175,6 millioner kroner i fjerde kvartal 2013. Økningen skyldes primært at selskapet har flere skip i drift, som følge av at nybygget «Polar Onyx» ble levert i første kvartal 2014 og «Polar Marquis» var under ombygging store deler av fjerde kvartal i fjor. EBITDA endte på 130,2 millioner kroner, og tilsvarer en EBITDA margin på 50,4 prosent. Til sammenligning var EBITDA 72,4 millioner kroner i fjerde kvartal 2013, tilsvarende en EBITDA margin på 41,3 prosent.

GC Rieber Shipping fikk et underskudd på 201,4 mill. kr for fjerde kvartal, mot et underskudd på 73,5 mill. kr i samme periode 2013. Underskuddet for fjerde kvartal  2014 skyldes tapsavsetninger knyttet til konkursen i Reef Subsea AS og dets eierselskaper HV V Invest Golf AS og HV V Invest Golf II AS, samt urealisert disagio.

Det foreløpige årsresultatet for 2014 viser driftsinntekter på 881,5 millioner kr, mot 745,5 millioner kroner i 2013. EBITDA endte på 453,5 mill. kr mot 389,3 mill. kr året før. Foreløpig årsresultat for 2014 gir et underskudd på 80,1 mill. kr mot et overskudd på 371,0 mill. kr i 2013.

«Vi kan vise til svært god underliggende drift i vår kjernevirksomhet, mens resultatene våre påvirkes kraftig negativt av avsetningene knyttet til konkursen i Reef Subsea», sier adm.dir. Irene Waage Basili.

Styret foreslår et utbytte for 2014 på 0,5 kroner per aksje, tilsvarende 21,8 millioner  kroner. Utbytte for 2013 var 4 kroner per aksje, hvorav 3 kroner per aksje representerte et ekstraordinært utbytte for gevinst fra salget av «HMS Protector».

Ved utgangen av 2014, hadde GC Rieber Shipping en ordrereserve på 3,4 mrd. kr, med en gjennomsnittlig kontraktslengde på 2,3 år. Kontraktsdekningen for 2015, 2016 og 2017 er på henholdsvis 71 prosent, 63 prosent og 47 prosent.

GC Rieber Shippings virksomhet innenfor offshore/ shipping omfatter eierskap i spesialskip, høykvalitets maritim  drift og prosjektutvikling innen segmentene subsea,  is/support og marin seismikk. Selskapet har en unik kompetanse på offshore operasjoner i  værharde omgivelser samt design, utvikling og maritim drift av seismikkskip.

GC Rieber Shipping opererer for tiden 13 avanserte spesialskip for definerte markeder  innen  subsea,  is/ support og  marin seismikk, hvorav 11 eies av selskapet. Rederiet har i tillegg ett  høykapasitets 3D seismikkskip for levering i april 2015.

GC Rieber Shipping har hovedkontor i Bergen og et driftsselskap i Yuzhno-Sakhalinsk (Russland). Selskapet er notert på Oslo Børs med ticker RISH.