Inneholdet i denne artikkelen kommenterer vi i Skipsrevyens papirutgave som snart er ute blant våre abonnenter.

Fjord Line vil kunne erstatte Flaggruten Bergen - Stavanger

- Dersom Flaggruten mellom Bergen og Stavanger legges ned vil Fjord Line kunne tilby daglige avganger på linjen med transport både for passasjerer og gods. Dette forutsetter at myndighetene endrer regelverket slik at fergetrafikk mellom Norge og Danmark kan kombineres med transport innenlands, uten at det krever offentlige subsidier.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line på bakgrunn av Norleds beslutning om å legge ned Flaggruten mellom Bergen og Stavanger. Fjord Line startet i sommer seilinger med den første av to nye og miljøvennlige cruiseferger, og vil når den andre nye cruisefergen blir seilingsklar i april neste år tilby daglige avganger på linjene Bergen – Stavanger – Hirtshals og Hirtshals – Langesund. Hver av de to cruisefergene, MS «Stavangerfjord» og MS «Bergensfjord» kan ta inntil 1.500 passasjer, samt 600 biler og gods. Skipene drives med flytende naturgass (LNG) og seilingstiden mellom Bergen og Risavika ved Stavanger er seks timer.

- Problemet knyttet til en kombinasjon av ferjetrafikk mellom Norge og utlandet og innenlands i Norge er reglementet for avgiftsfri servering om bord. Tax free-handel er ikke tillatt mellom Bergen og Stavanger. Passasjerene kan imidlertid kjøpe mat og drikke uten å betale moms, samt at rederiet ikke pålegges enkelte andre avgifter knyttet til serveringen. Dette kan imidlertid løses ved at vi som transportør belastes for en sjablonmessig avgift per passasjer som kompenserer inntektstapet for dem som benytter seg av vårt tilbud mellom Bergen og Stavanger. Når Flaggruten legges ned vil det dermed kun stå på politisk vilje til nytenking dersom man ønsker å opprettholde sjøveis transport for passasjerer og gods mellom de to store byene på Vestlandet.

Ingvald Fardal fremholder at driften av Fjord Lines cruiseferger gjennomføres uten offentlige subsidier. - For staten vil det således ikke medføre kostnader dersom vi kan kombinere trafikk mellom Norge og Danmark med trafikk mellom Bergen og Stavanger. For å kompensere avgiftstapet knyttet til servering på strekningen er vårt forslag å ilegge hver passasjer en fast avgift pr. reise. Vi vil likevel kunne gi de reisende et tilbud som prismessig vil være konkurransedyktig med transport med fly eller på landeveien. I tillegg kommer den samfunnsmessige gevinsten ved at transporten med våre cruiseferger medfører helt minimale miljøskadelige utslipp. En endring av regelverket i tråd med vårt forslag vil dermed bidra til den politiske målsettingen om å flytte transport fra vei til sjø.