Fjord Line seiler til Langesund med de nye cruisefergene

Styret i Fjord Line har i dag gitt administrasjonen fullmakt til å konkludere avtalen med Grenland Havn om å benytte Langesund Fergeterminal som anløpssted for rederiets to nye cruiseferger. Seilingene starter med daglige avganger når det første av de nye skipene er klart til å bli satt i drift neste høst. Driften av Fjord Line Express-linjen mellom Kristiansand og Hirtshals i sommerhalvåret blir videreført.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi har vurdert både Langesund og Kristiansand som anløpssted for de nye cruisefergene. Når Langesund ble fortrukket er det i hovedsak med bakgrunn i de negative erfaringene Fjord Line har hatt i Kristiansand, sier administrerende direktør Ingvald Fardal. Han viser i den forbindelse til at Kristiansand Havn har krevd at Fjord Line skal undertegne et avtaleverk for fremtidig bruk av havnen som rederiet mener er lovstridig. Det er heller ikke oppnådd enighet om den kompensasjonen Kristiansand Havn skal betale som følge av den ulovlige utestengelsen av Fjord Lines skip fra havnen i 2009.
- Vedtaket i Fjord Lines styre innebærer at havnen i Langesund blir oppgradert til å kunne ta i mot våre store og moderne cruiseferger. Dialogen med administrasjonen i Grenland Havn og lokale politiske myndigheter har vært meget god, og vi ser frem til et forpliktende og godt samarbeid, fremholder Fardal.
Daglige avganger året rundt
Fjord Line er i ferd med å modernisere sin flåte gjennom bygging av to nye og identiske cruiseferger til rederiets to linjer for transport av passasjerer og gods. Med disse skipene vil Fjord Line kunne tilby daglige avganger til faste klokkeslett året rundt på linjen mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals og på linjen Langesund – Hirtshals.
- Med anløp i Langesund kommer vi tett på det betydelige Østlandsmarkedet. Reisetiden fra Oslo er ikke mer enn to timer, og både fra Tønsberg og Skien gjør man turen til Langesund på en halvtime. Vi vil også fortsatt være et konkurransedyktig alternativ for transport av passasjerer til og fra Agder-fylkene, påpeker Fjord Line-direktøren. Fardal understreker at Fjord Line vil opprettholde Fjord Line Express-linjen mellom Kristiansand og Hirtshals i sommermånedene.
Ny æra med nye cruiseferger
Fjord Lines nye skip bygges av Bergen Group Fosen og vil representere en helt ny æra for fergetrafikken mellom Norge og EU, både med hensyn til størrelse og komfort. De nye cruisefergene blir på 3.900 dødvekttonn og får en lengde på 170 meter. Hvert skip vil ha 306 lugarer, hvorav en stor andel suiter, og vil ha plass til 1.500 passasjerer. På lastedekkene skal det kunne rulle inn 600 personbiler, eventuelt et lavere antall i kombinasjon med vogntog og cargo. Den første av de nye fergene settes i drift når høysesongen neste år er tilbakelagt. Den vil inngå i samseiling med MS Bergensfjord til det andre skipet er klart til å bli satt i drift.
Har forsøkt å finne løsning i Kristiansand
Ingvald Fardal fremholder at Fjord Line i forhandlinger med Kristiansand Havn har søkt å få etablert et avtaleverk som sikrer like konkurransevilkår mellom store og små aktører. - Dette baserer seg på norsk lov og innebærer blant annet likhet i priser per anløp, reisende, bil og godsenhet uavhengig av årstid, samt forutsigbarhet i kostnader for benyttelse av havnen over tid. Vi har også påpekt at eventuell bruk av private installasjoner som eies av konkurrenter må ha en pris som står i forhold til bruksomfanget. Dessuten har vi tilbudt Kristiansand Havn et forlik knyttet til erstatning som følge den ulovlige utestengelsen i 2009 med et beløp som er vesentlig lavere enn det tapet Fjord Line vil kunne dokumentere dersom også dette spørsmålet må avgjøres av domstolene. Forhandlinger den siste uken om avtaler og erstatning har imidlertid vært preget av passivitet fra havnedirektøren og havnestyret. Vår opplevelse er derfor at Fjord Line ikke er ønsket i Kristiansand Havn, avslutter administrerende direktør Ingvald Fardal.