STX PSV 08 CD

Kontrakt om bygging av plattform supplyskip

Farstad Shipping ASA har på vegne av heleide datterselskap i Singapore, Skottland og Norge inngått avtale med STX OSV om bygging av 4 plattform supplyskip (PSV).

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I tillegg er der opsjon på bygging av ytterligere 3 skip. Kontraheringen er et ledd i Farstad Shippings flåtefornyelse og representerer en investering på ca. NOK 1,35 mrd. (eks. opsjoner). Levering av skipene vil finne sted i 2012 og 2013.
Det er kontrahert skip av to forskjellige design.
Av type STX PSV 08 CD skal det bygges 3 skip, hvorav 2 ved STX sitt verft i Vietnam og 1 ved STX sitt verft i Tomrefjord (Langsten). Disse skipene bygges for utenlandske datterselskap av Farstad Shipping. PSV 08 CD er en nyutviklet, mellomstor, dieselelektrisk PSV med dekksareal på ca. 800 m².

Det er i tillegg kontrahert 1 stor PSV (dekksareal ca. 1000 m², se bilde til høyre) av type UT 754 WP. Dette er et nytt PSV konsept utviklet i tett samarbeid mellom Rolls Royce Marine og Farstad Shipping. Bygging av dette skipet vil skje i regi av STX sitt verft i Tomrefjord (Langsten).

Leveransene fra Rolls-Royce til dette første avanserte UT 754 WP supply-fartøyet har ein verdi på i overkant av 120 millioner kroner, og inkluderer design og en omfattene pakke av integrerte utstyrssystem. Kontrakten omfatter også en opsjon for et fartøy nummer to.
- Vi er svært glade for at Farstad Shipping nå har bestilt et skip av dette designet, og vi ser fram til å fortsette vårt gode og langvarige samarbeid gjennom utviklings- og konstruksjonsfasen, seier Atle Gaasø, salssjef i Rolls-Royce.

Wave piercing-teknologi er et velprøvd konsept for hurtiggående katamaraner og trimaraner. Rolls-Royce tar nå med seg disse fordelene inn i offshoremarkedet.
- Våre nye design basert på wave piercing-teknologi er blitt spesielt utviklet for å takle de utfordrene forholdene som våre kunder operer i, og designet gir fordeler sett utifra både et sikkerheits - og miljømessig perspektiv, sier Svein Kleven, designsjef i Rolls-Royce.
Omfattene forsking og innovative designmetoder, verifisert gjennom tanktesting, har gjort det mulig for Rolls-Royce å redusere motstanden i skroget betraktelig. Teknologien hindrer slamming (slag) og gjør gange selv i grov sjø mer behagelig. Skroget skjer gjennom vannet i steden for å ri på toppen av bølgene, noe som gjør at fartøyet kontinuerlig kan operere med jevn hastighet. Dette reduserer drivstofforbruket og bedrer sikkerheten og komforten for mannskapet.
I tillegg til det nye designet, leverer Rolls-Royce også Azipull propeller, thrusterer og et DP2 dynamisk posisjoneringssystem. Automasjon og kontrollsystem, elektriske system, dekksmaskineri og hovedmotorer vil også bli levert av Rolls-Royce, sammen med et ASFA-system (Automated Sea Fastening System) som sikrer containerer og rør på dekk.
Fartøyet har plass til et mannskap på til sammen 25 personer, og det støtter kravene til komfortklasse V (3). Alle WP-fartøy fra Rolls-Royce vil møte kravene til Clean Design.