Wilson North, omtalt i Skipsrevyen 6/2011.

For sakte fart ut av den mørke tunnelen

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det Kristian Eidesvik-kontrollerte bergensrederiet Wilson ASA fortsatte i 2014 fremgangen fra året før. Fraktvolumet økte fra 14,1 til 14,5 millioner tonn.

Det førte til en brutto økning i omsetningen på fire prosent fra 268 millioner euro til 278 millioner i 2014. Fraktinntektene økte med tre prosent fra 136,3 til 139,5 millioner euro.  Driftsresultatet etter avskrivninger ble 15,6 mot 10,2 millioner euro. Bunnlinjen (etter skatt) ble imidlertid redusert fra pluss 11,4 millioner euro i 2013 til 5,6 millioner i 2014, noe som skyldes et minusresultat av finanspostene på sju millioner euro og 2,9 millioner i skattekost.

Rederiets hovedvirksomhet er nå som tidligere transport gjennom befraktning og operasjon av mindre tørrlastskip i størrelsesgruppen 1.500 til 8.500 dødvekt-tonn. I dette fragmentet hører Wilson til de største og fremste  i Europa. Rederisystemet i Bergen opererer 110 skip, hvorav 83 er eiermessig kontrollert.

Wilson Euro Carriers med 107 skip (hvorav 26 innleiet) er det toneangivende elementet. I tillegg opererer Euro Conatiner Line to eide og ett innbefraktet containerskip i rederiets containerlinje.

Rederiet har gjennom fjoråret arbeidet videre med å finne måter å ekspandere flåten på og øke den generelle handlefriheten. Obligasjonsmarkedet er sett på som en mulighet, men på grunn av uro og spreadutgang i obligasjonsmarkedet er en slik finansiering i øyeblikket mindre attraktiv enn tidligere.

Rederiets bokførte egenkapital ved årsskiftet var 106 millioner euro, en styrking på fire millioner gjennom 2014. I prosent utgjorde egenkapitalen 32 prosent, mot 30 prosent av en totalbalanse på henholdsvis 330 og 339 millioner euro. Inkludert langsiktige aksjonærlån var egenkapitalen 39 prosent mot 37 prosent ved årsskiftet 2013/2014.

Styret vurderer resultatet for 2014 som tilfredsstillende tatt i betraktning den svake økonomiske situasjonen i Europa, samt effekten av urolioghetene mellom Russland og Ukraina.

For tiden opplever rederiet en positiv underliggende driv i markedet. Forutsatt at denne trenden vedvarer forventer rederiet et gjennomsnittlig bedre marked i 2015 enn i 2014, som igjen bør gi en inntjening over fjorårets og et tilsvarende bedre driftsresultat.