Egil Ulvan Rederi AS bestiller 2 avanserte fórlastebåter hos Fiskerstrand

Fiskerstrand BLRT AS har inngått kontrakter med Egil Ulvan Rederi AS om levering av 2 avanserte fórlastebåter. Konseptet er utviklet av Multi Maritime AS og Egil Ulvan Rederi AS på oppdrag fra Marine Harvest ASA. Fórbåtene skal brukes i forbindelse med den nye fórfabrikken som Marine Harvest ASA skal bygge på Bjung i Sør-Trøndelag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fórbåtene er basert på gass-elektrisk fremdriftsanlegg og kun verft med erfaring og referanse på gassdrevne båter ble forespurt. Båtene har betegnelsen MM 70 CC LNG og er designet av Multi Maritime AS i Førde og er det tiende og ellevte fartøyet som er designet i samarbeidet mellom Multi Maritime AS og Egil Ulvan Rederi AS. Båtene har en lengde på 69,90 m, en bredde på 17,20 m, en dybde til øvre dekk på 7,90 m og en lastekapasitet på ca. 5000 m3.

Båtene bygges i henhold til DNV +1A1, General Cargo Carrier, Gas fuelled, Clean, TMON, E0, eller tilsvarende. De skal utrustes med et avansert og nyutviklet laste / losse system fra Graintec AS som er utviklet i samarbeid med Marine Harvest ASA og Egil Ulvan Rederi AS. Båtene skal leveres i henholdsvis juni 2014 og september 2014.

(Se illustrasjon i høyre kolonne.)

Egil Ulvan Rederi AS ble etablert i 1919 og er et familie-rederi. Rederiet satser på tonnasje som kan komme inn til de fleste kaier langs kysten. Deres mål er å ligge i tet når det gjelder drift og materiell av kyst-tonnasje for dermed å kunne gi kunden god service til en konkurransedyktig pris. I dag driver rederiet 3 båter og forrige nybygg ble levert i 2009. Siden 1998 har Egil Ulvan Rederi AS tatt ut 5 nybygg hvorav 4 med Multi Maritime design. Nybyggene representerer rederiets filosofi om å utvikle skreddersydde båter med lavt brennstofforbruk (miljøbesparende).

Multi Maritime AS tilbyr profesjonelle konsulenttjenester til rederier og skipsverft i inn- og utland. Deres viktigste kompetanse er skreddersydde og innovative spesialskip og prototyper. De samarbeider tett med kunder på alle trinn fra første idé, gjennom prosjektutvikling, design og konstruksjon til gjennomføring. Deres mål er å være ledende innen design og engineering av spesialskip. På dette prosjektet har Multi Maritime AS stått for konseptutvikling og forberedt anbudsdokumenter på oppdrag fra Marine Harvest ASA og assistert Egil Ulvan Rederi AS i forbindelse med anbudsinnhenting. Multi Maritime AS er ledende på design av både fiskefór fartøy og LNG fartøy. Multi Maritime AS utviklet verdens første fiskefórfartøy for bulk, MM 54 CC, allerede i 2003. Med de nye kontraktene har Multi Maritime AS 11 skip av deres design under arbeid med bygging ved en rekke ulike verft.

Med de nye kontraktene har Multi Maritime AS 11 skip av deres design under arbeid med bygging ved en rekke ulike verft rundt om i verden.

Fiskerstrand BLRT AS ved Ålesund har med denne kontrakten understreket sin erfaring og posisjon i markedet med bygging av gassdrevne båter. Tidligere har Fiskerstrand blant annet levert fergen “Boknafjord”, som i dag er verdens største seilende gassferge. I løpet av februar skal Fiskerstrand Verft AS levere gassbunkringsbåten SEAGAS til svenske AGA som er en del av Linde Group. Dette blir den første dedikerte gassbunkringsbåten i verden. Med disse to kontraktene har Fiskerstrand en ordre på 6 skip, -herav 4 ferger som skal leveres til Boreal Transport Nord AS i løpet av 2013 og i januar 2014.