22.06.15 Salg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Prisutviklingen fra desember til beg. juni (ca. 6 måneder) for 5-år gamle skip viser at mens tankprisene har steget, har bulk carriers verdiene falt kraftig.

Capesize er ned fra $40,1 til $29,7 mill., Panamax fra 20,4 til 16,4 mill. og Supramax fra 21 til 15,4 mill.

VLCC prisen har steget fra 74,1 til 80,1 mill., Aframax fra 41,1 til 43,8 mill. og MR Product fra 24,7 til 26,1 mill. (Kilde: Baltic Sale & Purchase Assessments)

-

Salg. Tank.

VLCC er fortsatt i fokus. DS Vidonia 306.507 dwt bygget 2006 Daewoo er solgt for $57,5 mill. til gresk kjøper. Det er det sterke fraktmarkedet som får mesteparten av æren for stadig høyere priser.

Kalymnos 299.089 dwt bygget 2000 Daewoo er solgt til russisk kjøper for $39 mill. Høy pris begrunnes til dels med at selger må vente lenge på at forbeholdene kan løftes.

Navios Maritime Midstream har kjøpt to skip, C. Dream 298.570 dwt bygget 2000 Hitachi og Nave Celeste 298.717 dwt bygget 2003 Daewoo for totalt $100 mill. Igjen bevis for prisutviklingen.

Aframax. BLS Advance 84.999 dwt bygget 2002 Sasebo H.I. rapporteres solgt for $19,85 mill. til Avin International, Hellas. Prisen er lavere enn hva markedet skulle tilsi.

Chemicals. Donsötank kjøper to skip, Purha ca. 25.000 dwt bygget 2003 og Jurmo 25.049 dwt bygget 2004, begge ved Jinling, Kina for $13,5 mill hhv. $14 mill. Skipene har 12 tanker, Wärtsilä hovedmaskineri og Super Ice Class 1A.

Salg. Bulkers.

Én uke med stigende fraktmarked er ikke nok til å snu prisutviklingen.

Panamaxen Daebo Lumut 81.398 dwt bygget 2011 Hyundai Samho HI er solgt på auksjon for $17,25 mill. til Andros Shipping. Prisen er litt ned fra ‘last done’.

Pinchat 81.290 dwt b. 2012 Hyundai Ulsan er omsatt med greske Bariba Corporation som kjøper for $20,2 mill. Det meldes at dette en off-market deal. Prisen er i hvert fall god, og langt bedre enn ovennevnte Daebo Lumut, alderen også tatt i betraktning.

Supramax. Aston Trader I 55.496 dwt bygget 2008 Oshima, 4x30 t. kraner er solgt for pris midt på $13 mill-tallet til gresk kjøper (også her). Prisen er på linje med forrige salg.

Containers.

Ship Finance International Limited erverver tre containerskip på ca. 9400 teu / ca. 111.000 dwt som er under bygging med forventet overlevering mellom 4. kvartal 2015 og 1. kv.2016. Skipene ligner på SFLs 8700 teu skip. Skipene er bort befraktet til en ledende europeisk container operatør for min. 5 år med opsjon 2 år. Megler rapporterer prisen til $98 mill. per skip, men uten å vite charter raten er det vanskelig å bedømme prisen i forhold til markedet. Skipene navngis som Aristoklis, Aristomenis og Asklipios som bygges ved Hyundai Samho, Daewoo-Mangalia og Hyundai Samho.

Offshore.

PSV nybygg resalg bnr. 133 på 3.150 dwt med byggeår 2015 ved Simek er solgt til Edison Chouest.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).