M/T «BODIL KNUTSEN» levert

Knutsen OAS Shipping opererer verdens to største bøyelastere etter leveringen av M/T «BODIL KNUTSEN» fra Daewoo Heavy Industries i Okpo, Sør-Korea som byggenummer 5316 og tilbakeleveringen av M/T «WINDSOR KNUTSEN» fra Remontowa i Gdansk, Polen etter fullført ombygging.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Overleveringen av M/T «BODIL KNUTSEN» fant sted den 28. februar 2011, og skipet ble døpt den 6. januar av fru Bodil Friele i en seremoni med cirka 80 inviterte gjester til stede.
M/T «WINDSOR KNUTSEN» ble bygget som Suezmax tanker og levert fra Daewoo Heavy Industries den 18. mai 2007. Nå er hun altså ferdig ombygget til shuttle tanker ved Remontowa.
Eierselskapet for begge skipene er Knutsen NYK Offshore Tankers AS. 50/50 eierskapet i dette selskapet ble annonsert i desember 2010 hvorved Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) kom inn som partner med Knutsen Offshore Tankers. Det ble da opplyst at selskapets flåte av shuttle tankers utgjorde rundt 30 prosent av verdensflåten av denne typen skip.
GIEK deltar med garanti for finansieringen av norsk utstyr til M/T «BODIL KNUTSEN».
Beskjeftigelse
«BODIL KNUTSEN» beskrives som den mest avanserte og best utstyrte bøyelasteren per dato. Høsten 2010 ble det inngått en kontrakt med Statoil for en periode på fem år, der befrakteren har opsjoner for videre tre pluss ett år.
Alle skipets tanker er coated. Skipet er fullt vinterisert med DAT (-30) notasjon og DnV Ice Class 1A. Videre er hun utstyrt med Framo deepwell pumper, en i hver tank, og alle pumpene og rørledningene er beskyttet med en lukket shelter/deck trunk. Skipet blir utstyrt med nyeste versjon av bøylastingssystem og har DP2 anlegg.
M/T «BODIL KNUTSEN» fører NIS flagg og er klasset i DNV med notasjonene ≅1A1, ICE-1A, CSR, Tanker for Oil, ESP, BOW LOADING, SPM, COMF-V(3)C(2), HELDK-SH, OPP-F, E0, ESV-DP[HIL], F-AMC, DYNPOS-AUTR, NAUT-AW, VCS-2, CLEAN DESIGN, BWM-E(s), DAT(-30 °C), PLUS-2, BIS, TMON.
Hoveddata:
Lengde o.a. 284,95 m
Lengde b.p.p. 270,00 m
Bredde 50,00 m
Dybde i riss 23,00 m
Dw 157.644 t
Tank kap. ca. 178.900 m3
GT 94147
NT 50197
IMO nr. 9472529
M/T «BODIL KNUTSEN» har et Doosan-MAN Diesel 7S70 ME-C hovedmaskineri og Kamewa Ulstein propellanlegg. Styremaskineri er type Frydenbø som opererer DSME ror. Skipet er utstyrt med en Brunvoll sidethruster. Separatorer er fra Sangyong, mens Alfa Laval har levert evaporator.
Dekksmaskineri er type RR Rauma Brattvaag, og Bergen Group Dreggen har supplert kran. BLS (bow loading system) vinsjer er av Pusnes fabrikat. Norsafe har levert livbåter til nybygget, lyskastere er fra Norselight og EVAC er leverandør av toalettsystemet.
DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime, og Comrod har levert antenner til skipet.
M/T «WINDSOR KNUTSEN»
skal operere på en kontrakt med BG i brasiliansk farvann. Skipet er bygget med de samme dimensjonene som «BODIL KNUTSEN» og har IMO nr. 9316115.
I Skipsrevyen nr. 6/2010 ble forøvrig et annet Knutsen OAS nybygg fra Daewoo omtalt; LNG carrier «Valencia Knutsen» med lastekapasitet ca. 173.420 m3 som gikk rett inn på et 20 års time charter med Repsol/Gas Natural.