Sjøfartsbyen Bergen burde være stolt over igjen å ha fått et cruiseskip med "Bergen" i hekken. Foto: Asle Strønen

Kapteinen, byens ordfører - og alle Molboerne......

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I sin faste - og høyst personlige - spalte Ved Roret i hver utgave av Skipsrevyen, tar sjøkaptein Steinar Oppedal leserne sine gjennom tidligere tiders strabaser og rutiner slik Sjøens menn etter hans minne levde livet. Like jevnt harselerer han på uhøytidelig vis med dagens politikere og ledere, hjemme som ute – og det i sin helt særegne stil. Hvordan de bestyrer sine verv og hvordan de tar vare på sine sjømenn, er et tema som opptar ham sterkt.

I det følgende utdrag kommenterer Oppedal på sitt vis hvordan Bergens politikere har behandlet sin tidligere ordfører og hvordan politi- og påtalemyndighet har prioritert Korrupsjonssaken mot ordfører og havnesjef. Ordet korrupsjon har et stort snitt av «svik» i seg, og svik var aldri i Drevland eller Tangerås tanker – heller tvert om: Les dette utdraget fra Oppedals spalte Ved Roret, og se saken fra en annen vinkel enn den Bergens lokalpresse har manet frem:

At Bergen, med Laksevåg, er verdens fineste by er jo et uomtvistelig faktum, selv om den politiske ledelsen av byen, svært lenge har befunnet seg i et tilsynelatende vakuum. Men for øvrig har den bergenske særegenhet mange fasetter, også, i likhet med andre steder, misunnelsen og egoismen. Således er det nok at minne om den halloien som oppsto i forbindelse med festlighetene under dåpen av cruiseskibet “Viking Star” på Vågen i Bergen den 17. Mai i fjor. Efter den største en-dags folkefest som noensinne har funnet sted i Bergen, fulgte utskjellinger og anklager om korrupsjon i kjølvannet av det hele, ledet an fra en herværende, tilsynelatende venstrevridd dagsavis, tilhørende Schibsted-gruppen, - jøie for et liv.

Saken vil være velkjent for de fleste. Høsten 1976 ble sivilingeniør Torstein Hagen, da i en alder av 33 år ansatt som administrerende direktør i et kriserammet Det Bergenske Dampskibsselskab. Takket være et navlebeskuende styre og en for øvrig tydelig ukompetent ledelse, sammen med generelt dårlige tider var selskapet i en meget vanskelig situasjon. Og kort fortalt kan man si at Torstein Hagens fortjeneste i Bergenske var hans snuoperasjon. Denne medførte nemlig at Det Bergenske Dampskibsselskab gjenoppsto som det betydelige og solide selskap det tradisjonelt hadde vært. For om aktiviteter hadde blitt solgt og antall ansatte var strammet kraftig inn, var på begynnelsen av 80-tallet 365 millioner kroner samlet i banken, noget som dessverre senere skulle føre til selskapets undergang, da gribbene kastet seg over det fra alle kanter.

Hagens store interesse var, den, da fra Statene administrerte cruise-enheten Royal Viking Line, omfattende de tre søsterskipene “Royal Viking Star”, “Royal Viking Sky” og “Royal Viking Sea”, hvorav Bergenske var deleier med 50 %. Dog kom det som noget av en overraskelse da Torstein Hagen første Juni 1983 tiltrådte som direktør på fulltid i Royal Viking Line og flyttet over til Frisco, med intensjoner om at Bergenske med tiden kunne overta de resterende 50 % - og overlot ledelsen av Selskabet til andre, noget som i ettertid skulle vise seg at være nærmest katastrofalt. Gribbene begynte umiddelbart at jakte på Bergenskes pengesekk. I første omgang fikk østlandsselskapet Kosmos, (som senere selv gikk til helvete) kontrollen over Bergenske, og med Kosmos’ inside man (bergenser) som direktør, ble Det Bergenske Dampskibsselskab den 1. Januar 1989 slaktet og solgt til RoNoTro A/S, et samarbeidsselskap mellom TFDS i Tromsø, SDS i Bodø og DSDS i Stavanger. Og hadde ikke en særdeles dyktig og velinformert shipping-skribent fått snusen i det, hadde pinadø RoNoTro’s oppkjøp av selskabet ved hjelp av Bergenskes egen bankbeholdning gått i boks, og transaksjonen hadde blitt gjenstand for den største farkomani i norsk rederivirksomhets historie. Nu måtte kjøpesummen på 305 millioner stables på beina på legalt vis. Herrens veier er uransakelige, og det kan nevnes av hovedmennene bak slaktingen av Bergenske, kort tid efter, alle gikk i en tidlig grav. Og la det være klart en gang for alle, Torstein Hagen kan på ingen måte beskyldes for at være den skyldige i Bergenskes endeligt !!!

Men Hagen seilte videre, mens navnet Det Bergenske Dampskibsselskab og kompaniflagget av røverne ble solgt til J. Ludwig Mowinckel’s rederi, hvor det nu ligger stukket vekk i en skuff i det nu marginale, men tidligere store bergensrederiet. Hagen etablerte seg, efter sigende, som verdens største elvecruise-operatør. Men Bergen var nok ofte i tankene, denne vakre sjøfartsbyen som hadde betydd så meget for ham, og i likhet med legendariske general Douglas MacArthur, som måtte forlate Filippinene efter japanernes invasjon primo 1942, utbrøt han sannsynligvis, “I shall come back”, da Bergenske opphørte at eksistere.

Og norskflaggede, Bergens-registrerte cruiseskiber, var konseptet, da det første av hans tre nye cruiseskiber, skulle “gjendøpes” på Bergens gamle havn, Vågen, den 17. Mai 2015, under stor Festivitas, kostet av rederiet - som kudos til vår største sjøfartsby. Ved leveringen og dåpen av skibet, “Viking Star”, fra byggeverftet i Venezia i Italien, var skibets gudmor, Bergens ordfører, Trude Drevland og byens havnesjef, Inge Tangerås, sistnevnte i anledning besiktigelse av skibet for planlegging av modifisering av Ombord-/Ilandsstigningsfasiliteter, da skibet - og også de to etterfølgende søsterskipene i sesongen ville ha faste anløp av Bergen og byen som snuhavn.

Gjendåpen av skibet på Vågen den 17. Mai i fjor, må kunne betegnes som det største, enkelt-festarrangement i byens nyere historie. Skibet ble forhalt fra kaiplassen Skolten Syd 3-4 og helt inn på Vågen hvor det ble døpt igjen av hele byens Trude. Arrangementet samlet en enorm folkemengde langs havnen, og tilslutt måtte politiet stenge av og nekte flere adgang til selve Bryggen-området, hvor det da anslagsvis var samlet mer enn 25.000 mennesker. Det hele ble avsluttet med et gedigent fyrverkeri, alt på Hagens regning.

Men dette ble for meget for de navlebeskuende mørkemenn og foran nevnte presseorgan, og efter først henleggelse av det hele, ble både skipsreder Hagen, Ordfører Trude Drevland og Havnesjef Inge Tangerås anklaget for grov korrupsjon, og de to sistnevnte ble derav også suspendert fra sine stillinger. Deres mottak av bestikkelse besto av at de, i sitt embeds medfør, lot seg bringe til og fra Venezia i rederiets privatfly. (Korrupsjon er jo i utgangspunktet at motta bestikkelse for at oppnå personlig formål !!) Dette passet for øvrig, tilsynelatende enkelte politiske interesser bra, kort tid senere var det kommunevalg, hvor for øvrig et Høyre uten den vitale fullriggeren Trude, trasslet det skikkelig til - og AP (ved et påstått forræderi/avtalebrudd) overtok byens bestyrelse. At havnesjefen også ble satt på sidelinjen passet bestyrelsen bra, som den beste og mest progressive havnesjef, var han stadig i tottene på kommunens bureaukrater, som ville berike seg områder av havnearealene for at selge dem til boligspekulanter. Den visjonære Mr. Tangerås, fulgte nemlig opp og utvidet de tidligere havnesjefene, sjøkapteinene Nils Standal og Gunvald Isaksen sine prosjekter for en adekvat gods-/passasjerhavn for de neste 50 år.

Og nu har, en kvinnelig politibetjent inni Odda by i Hardanger, som har “etterforsket” de tre siktede, efter nesten ett år innstilt på tiltale for “Grov Korrupsjon” for Trude Drevland - og “Korrupsjon” for havnesjefen, noget statsadvokaten for øvrig skal ta stilling til. Skipsreder Torstein Hagen har funnet nåde for Odda-kvinnens gransking - og er frifunnet, dvs at siktelsen er frafaldt. Dette er Norges politi- og rettsvesen på sitt aller beste, - og jeg har sagt det før, selv molboene ler av oss !! Men bare for at avslutte denne besynderlige farsen, nu er havnesjef Tangerås i foran nevnte avis anklaget for at ha brukt offentlige midler (havnevesenets sine) på at modifisere eksisterende passasjergangbro for at tilpasse “Viking Star” og i år også nr. 2, “Viking Sea”. Disse to skibene seiler nu i sesongen med Bergen som snuhavn, passasjerene flyves inn og ut, og havneavgift for tre døgns opphold under turn around,  samt proviant og stores, genererer faktisk adekvate inntekter til vår kjære by. At representanter for pressen og andre ikke forstår dette, kan ansees som dumhet, men dumhet basert på ren hets og misunnelse er utilgivelig.

Men anyway, “Viking Star”, fører i alle fall norsk flagg - og har Bergen i hekken. Skibet er således det første norskflaggede cruiseskib, siden Bergenskes M/S “Meteor” ble solgt til grekerne i Oktober 1972.

Dette er et utdrag fra kaptein Oppedals faste spalte Ved Roret. Hele innlegget kan du lese i Skipsrevyen nr. 4/2016 som snart er ute hos abonnentene.

Red.

M/S "Viking Star" tas gjestfritt imot i Venezia.

Sjøkaptein Steinar Oppedal har alltid talet Sjømennenes sak, nå tar han også ordfører og havnesjef i forsvar.