
Windward Offshore leverer CSOV-er til North Star og RWE
To CSOV-er bygd ved VARD skal brukes i offshore-vinddrift i Tyskland og Storbritannia.
Windward Offshore har signert sine første befraktningsavtaler for de Commissioning Service Operation Vessels (CSOV-ene) «Windward Athens» og «Windward Paris». Fartøyene skal støtte drifts- og vedlikeholdsarbeid (O & M) for RWE sine havvindparker, i samarbeid med det britiske rederiet North Star.
Avtalene ble inngått i juli 2025. Fartøyene skal benyttes i North Stars prosjektleveranse til RWE, frem til rederiets egne CSOV-er, som for tiden er under bygging, er klare for operasjon.
«Windward Atens» er planlagt å tas i bruk vinteren 2025 ved RWEs tyske havvindparker nord for Helgoland. «Windward Paris» skal settes i drift sommeren 2026 ved Triton Knoll Offshore Wind Farm utenfor Storbritannia.
Begge fartøyene er bygd ved VARDs verft i Romania og Norge, og er utstyrt med batterihybridsystem, automatiserte løsninger, Ampelmann W-Type gangbro, bevegelseskompensert 7-tonns 3D-kran og har innkvartering for opptil 120 personer.
North Star skal ha operativt ansvar for leveransen til RWE, mens fartøyene eies og leveres av Windward Offshore. Ifølge selskapene skal disse CSOV-ene bidra til å opprettholde drift frem til «Grampian Eagle» og «Grampian Kestrel», to CSOV-er North Star har på langtidskontrakt med RWE, er klare for innsats mot slutten av 2026.
Samme dag kunngjorde North Star og VARD en ny kontrakt på to SOV-er for levering i 2027 og 2028. Med det har North Star til sammen kontrahert ti offshore vindfartøy fra VARD. CSOV-ene fra Windward Offshore inngår som en midlertidig løsning i en større flåteoppbygging rettet mot offshore vindmarkedet i Europa.