Windward Offshore har benyttet seg av opsjonen på to CSOVer.

Benytter seg av opsjon - nå skal verftet bygge enda flere fartøy

Det er VARD som skal designe og bygge ytterligere to hybride Commissioning Service Operation Vessels for Windward Offshore.

Publisert Sist oppdatert

VARD og Windward Offshore, som er et partnerskap ledet av ASSCs offshoregren i Tyskland, har signert en ny kontrakt for design og bygging av ytterligere to hybride havvind servicefartøy (CSOV). 

Tekniske spesifikasjoner:

• Lengde: 87,5 meter

 Bredde: 19,5 meter 

• Høydejusterbar bevegelseskompensert gangveg med heissystem 

• Høydejustert system for overføring av varer og personell 

• Batteri hybridsystem 

• Forberedt for drift på grønn metanol 

Plass: 120 personer

Windward benytter seg av opsjonen som var inkludert i kontrakten på de to første fartøyene fra oktober 2023, skriver VARD i en pressemelding. 

Selskapene som står bak Windward Offshore er SeaRenergy Offshore, Blue Star Group, Diana Shipping Inc. og SeaVerse. Sammen er har de en felles visjon om ekspertise innen havvindsektoren. 

- Windward Offshore er glade for å kunngjøre gjennomføringen av opsjonene for ytterligere to VARD 4 19 CSOV-er, som utvider vår første ordre på to fartøy til fire fartøy, og fortsetter vårt tillitsforhold til VARD. Alle våre fartøy er designet for å bli utstyrt med de nyeste miljøvennlige teknologiene. Målet er å minimere påvirkningen på miljøet og tilby de høyeste sikkerhetsstandardene for å sikre trygge og bærekraftige offshoreoperasjoner, sier Benjamin Vordemfelde – Managing Director i Windward Offshore. 

- Vi tror CSOV-fartøy vil spille en avgjørende rolle i overgangen til fornybar energi. Vi ser frem til å tilby kundene våre en allsidig offshore-vind serviceplattform som kombinerer den unike ekspertisen grunnleggerne våre har innen maritim og offshorevind-industrien, sier Christoph Geck-Schlich – Managing Director i Windward Offshore. 

Fra venstre: Christoph Geck-Schlich – Managing Director i Windward Offshore, Runar Vågnes – SVP Sales i VARD, Dr. Benjamin Vordemfelde – Managing Director i Windward Offshore

Godt mottatt i markedet 

VARD 4 19-designet er en allsidig plattform for bærekraftige serviceoperasjoner til havvindparker, med fokus på logistikk, sikkerhet, komfort og overlegne posisjonerings- og bevegelsesegenskaper, står det i pressemeldingen. 

De 87,5 meter lange fartøyene har en bredde på 19,5 meter og vil bli utstyrt med en høydejusterbar bevegelseskompensert gangbro med heissystem for vindmøller, og et høydejusterbart system for overføring av varer og personell til mindre arbeidsbåter. 

For å få energieffektive og smarte driftsoperasjoner til havs, der fokuset er å redusere drivstofforbruket om bord, vil skipene bli utrustet med en omfattende SeaQ-pakke fra Vard Electro som inkluderer løsninger og systemer for energiforsyning, kontroll, bro og kommunikasjon. 

Vard Interiors leverer HVAC-R (system for styring av inneklima) og interiørkonsept. Fartøyene er også forberedt for drift på grønn metanol. CSOV-ene vil ha plass til 120 personer om bord. 

Opsjon

I oktober 2023 signerte Windward Offshore kontrakt for to CSOV-er av samme type. Kontrakten hadde en opsjon på to fartøy til som Windward har valgt å benytte seg av med denne nye kontrakten.

- Vi er stolte over at Windward Offshore valgte å bruke opsjonen på to fartøy. VARDs slagord er «Built on trust» og at Windward bruker muligheten til å signere kontrakt på nye fartøy allerede nå, viser at VARD har tillit i markedet når det gjelder bygging av spesialfartøy av høy kvalitet på tid og budsjett. Vi ser frem til fortsatt samarbeid med Windward, sier CEO i VARD, Alberto Maestrini. 

2026

De fire fartøyene er designet av Vard Design i Ålesund. For to av fartøyene vil skrogene bli bygd ved et av VARDs verft i Romania, mens den endelige utrustningen, ferdigstillingen og leveransen skal utføres av ett av VARD sine verft i Norge. 

To av fartøyene blir levert fra Vard Vung Tau i Vietnam. Skipene skal støtte energiselskaper i bygging, drift og vedlikehold av havvindparker, skriver VARD.

Mens de første to hybride CSOV-ene er planlagt levert i 3. kvartal i 2025 og 1. kvartal i 2026, er disse to siste fartøyene for Windward Offshore planlagt levert i 2. og 3. kvartal i 2026.