Wärtsilä designer et av verdens første kontainerskip med naturgass som drivstoff

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Wärtsilä har inngått en kontrakt på design av to ConRo kontainerskip med den amerikanske eigeren Crowley Maritime Corporation. Skipene vil være et av de første kontainerskip i verden som har naturgass som drivstoff (LNG) og skal bygges ved VT Halter Marine skipsverft i Pascagoula i Mississippi. Designarbeidet er utført ved Wärtsilä Ship Design sitt kontor på Fitjar, Hordaland, og i Polen.

De to nye Wärtsilä containerskipene (WSD CRV 2400 WB) skal leveres i 2017 og har kapasitet til å frakte kontainere i standard størrelse fra 20 fot, til de aller største på 53 fot, spesialtilpasset det amerikanske markedet. I tillegg kan skipet frakte 350 privatbiler. Kontainerskipene skal gå i rute mellom Jacksonville i Florida og San Juan i Puerto Rico på ukentlig basis.

Nye miljøavgifter for skipsfarten (Emission Control Area) langs østkysten av USA har gjort det viktigere og mer lønsomt for rederne å satse på miljøløsninger ved bygging av nye skip. Crowley Maritime Corporation oppgir lavere avgifter, muligheter for større fart og stabile framdriftsystem, og ansvaret for å ta vare på miljøet,  som motivasjon for å velge LNG løsningen for de to nye kontainerskipene sine.

“Skipenes design og framdriftsløsninger øker fremtidens muligheter for handelsflåten, ikke bare i USA, men globalt. Vi er stolte over å være pådriver for og en del av denne miljøvennlige utviklingen med Wärtsilä som nøkkelpartner, sier  Rick Zubic, Vice President, Business Development, VT Halter Marine.

“Wärtsilä Ship Design har lang erfaring med å utvikle innovative og framtidsrettede skip i mange ulike segment. Wärtsilä har en ledende posisjon på verdensmarkedet når det gjelder LNG løsninger for skip, noe denne siste kontrakten også viser. Vi ser fram til å arbeide sammen med Crowley Maritime Corporation og VT Halter Marine om å bygge verdens første LNG drevne kontainerskip,” sier Riku-Pekka Hägg, Vice President, Wärtsilä Ship Design.

De to største fordelene ved bruk av LNG som drivstoff er miljøgevinsten og økonomiske besparelser ved innkjøp av drivstoff. Bruken av gass som drivstoff reduserer utslipp av CO2 i forhold til bensin og diesel.

Wärtsilä Ship Design har spesialisert seg på kostnadseffektive design, både til standard og spesialdesignede skip. Innovasjon og miljøløsninger er en av selskapets varemerker. Wärtsilä er  totalleverandør av design og framdriftssystem for skip i mange ulike maritime segment.

Wärtsilä er en global markedsleder innenfor komplette kraftløsninger for marine- og energimarkedene. Med fokus på teknologiutvikling og totaleffektivitet øker Wärtsilä miljøprestasjonen og driftseffektiviteten til sine kunders fartøy og kraftverk.

WSD CRV 2400 WB:

Lengde: 219.5 m

Bredde: 32.24m

Dybde: 18.0m

Dybde i sjøen, max: 10.36m

Fart: 21knop