M/S «Color Carrier». Foto: Color Line

M/S «Color Carrier» på jomfrutur med frakt

10. januar seilte M/S «Color Carrier» for første gang på med frakt på den nye frakteruten fra Hjortneskaia i Oslo til Kiel i Tyskland. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Satsingen er et viktig bidrag for å styrke den miljøvennlige sjøveien som representerer godsets kollektivløsning, sa konsernsjef Trond Kleivdal under åpningsseremonien torsdag.
Selskapet har som ambisjon å videreutvikle bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart. Konserndirektør Trond Kleivdal uttrykker i en pressemelding at mer gods fra vei til sjø er et viktig grep for å redusere utslippene fra godstransporten i dag.

Rendyrker ro-ro transport
Med ro-ro skipet kan Color Line inklusiv dagens tonnasje, frakte ca. 80 000 trailere årlig på denne strekningen. Det tilsvarer en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø. Med satsingen på M/S «Color Carrier» rendyrker Color Line ro-ro transport som nytt aktivitetsområde.

M/S «Color Carrier» er bygget ved Fosen Yard i 1998, og skipet fikk for vel to år siden installert siste generasjons rensesystem for eksos (scrubbere). Skipet vil også bli ombygget for å kunne benytte eksisterende anlegg for landstrøm ved Color Line-terminalen i Oslo og ved tilsvarende anlegg i Kiel når det blir ferdigstilt. En samarbeidsavtale med tyske Kombiverkehr bidrar til at frakten kan sendes miljøvennlig og effektivt videre fra havnen i Kiel med jernbane til og fra storbyer i Europa.

M/S «Color Carrier»

Skipstype: Ro-ro transportskip

Lanemeter: 1 775

Ytre mål: Lengde 154,5 m, bredde 22,7 m, dypgående 6.95 m

GT: 12 433

Isklasse: 1A Super

Service fart: 20 knop

Byggeår: 1998

Verft: Fosen Yard

Color Lines satsing innen godstransport er i tråd med den retningen som norske myndigheter og EU ønsker å stimulere, og skipet kvalifiserer til den statlige støtteordningen som skal sikre at mer frakt går sjøveien. Med det nye skipet øker Color Line kapasiteten til totalt 80 avganger i måneden på denne linjen som binder Norge til Kontinentet.

– Med M/S «Color Carrier» kan selskapet også frakte en ny type last som tank-containere, kjøletrailere og trailere for transport av farlig gods. Dette gir rederiet flere ben å stå, sier konserndirektør Terje Røli i Color Line Cargo.

M/S «Color Carrier» vil gå mellom Oslo og Kiel seks ganger per uke med plass til 120 trailere per avgang. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.