COSL har valgt å bygge fire Havyard 832 forsyningsskip.

Fire Havyard-design til offshoregigant

Havyard leverer design til bygging av fire skip til Kinas ledende leverandør av oljefelt-tjenester.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fire nye skip. China Oilfield Services Limited (COSL) har valgt Havyard 832 til fornying av sin forsyningsskipsflåte, og har bestilt Havyard-design til bygging av fire skip.

Selskapet, som er børsnotert på Hong Kong-børsen, har den største flåten av oljerigger og offshorefartøy i Kina. COSL har 34 borerigger, 2 boligrigger, 4 «module rigs» og 8 landbaserte borerigger. Dessuten har konsernet 75 forsyningsskip, 8 seismikkskip og 5 beredskapsfartøy.

Stor konkurranse. Havyard gikk seirende ut av en internasjonal anbudsrunde i konkurranse med de fremste designerne av offshorefartøy og ble valgt etter en grundig teknisk og kommersiell evalueringsprosess i COSL.

Mao Liling, sjef for Havyard China i Shanghai, er svært fornøyd med at COSL har valgt Havyard.

- Det er en stor ære for oss å bli valgt som leverandør av design til COSLs 6000 HP forsyningsskipsserie, og vi er sikre på at Havyard 832-designen vil leve opp til forventningene. COSL er den ledende leverandøren av tjenester til den kinesiske offshore oljeindustrien og det er prestisje i å vinne ordren på å designe skip til flåtefornyingsprogrammet deres, sier Mao.

COSL opererer i alle faser innen utvinning og produksjon av olje og gass. Selskapet har fire forretningsområder: seismikk, boreteknologi, brønntjenester og forsyning- og transporttjenester. Foruten å være aktiv i Kina opererer COSL også i Nord- og Sør-Amerika, Midtøsten, Afrika, Europa, Sør-Øst Asia og Australia. Mao understreker at COSL er en erfaren eier og operatør av rigger og offshore service-skip og at de har høye krav til skipene de bygger.

- COSL er en kunde som vil fortsette å utvide og utvikle sin flåte. Det er derfor viktig at de blir fornøyde med oss, slik at vi også får mulighet til å delta i deres framtidige flåtefornyelser, tilføyer Mao.

Også direktør i Havyard Group, Gunnar Larsen, er meget positiv til salget av design til fire Havyard 832-forsyningsskip.

- Det er veldig gledelig å nok en gang få bekreftet at Havyards produkt er ettertraktede og konkurransedyktige i Kina. Det har blitt bygd offshorefartøy av Havyard-design både for kinesiske og utenlandske redere i Kina. Vi velger å tro at når COSL nå velger Havyard så er det også på grunn av gode erfaringer med disse. COSL er en kunde alle ønsker å levere til, og det vil bli lagt merke til at de nå velger Havyard, sier Larsen.

Store i Asia. Salget av de fire designene føyer seg inn i rekken av en suksessrik Havyard-vinter i Asia. For to uker siden ble Havyard 843-designet «Kan Tan 225» døpt og levert til Sinopec i Kina. I november solgte dessuten Havyard design til to skip, med opsjon på ytterlige seks skip til Basic Offshore i Singapore, også for bygging i Kina.

- Vi tror at ordren til COSL vil kunne resultere i at enda flere kinesiske aktører legger merke til og ønsker å bruke Havyard, avslutter Gunnar Larsen.

Fakta Havyard 832

Lengde: 79 m

Bredde: 17.60 m

Fart: 14 knop

Dekksareal: Ca. 800 m2

Dødvekt: 3800 tonn

Innredning for 25 personer