MS "Stavangerfjord" ankommer Hirtshals. Foto Asle Strønen

Sterk økning i passasjertallet, dramatisk dårlig kvartalsresultat

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sterk økning i passasjerantallet, men dramatisk dårlig kvartalsresultat i kroner og øre 

På tross av uttalelser om at nå går alt så mye bedre for Fjord Line AS, så forteller regnskapstallene noe helt annet. Etter vekst i antall passasjerer på imponerende 140 prosent til 140.500 reisende klarer ikke Egersundsrederiet å forbedre inntjeningen, tvert i mot. Antall biler økte med 89 prosent til 34.900 enheter, mens trailertransporten økte med 53 prosent til 13.400 enheter.

Morselskapet fikk et minusresultat på 125,1 millioner kroner før skatt i løpet av første kvartal. Tilsvarende resultat for samme periode i 2014 var minus 37 millioner, mot nesten en kvart milliard i underskudd i hele 2014.

Konsernet har i tillegg til at skipene taper penger også gjeld på 2,2 milliarder kroner pr. 31. mars. Lånene er i euro, danske og  norske kroner. Det betyr stor eksponering for økte renter og valutakursendringer. Men ifølge styrets beretning er denne risikoen delvis eliminert ved fastrenteavtaler og at delene av inntektene er i euro. Konsernet er også til en viss grad eksponert ved svingninger i dollarkursen gjennom kjøp av drivstoff. Bunkersprisen utgjør også en usikkerhet.

Den sterke økningen i antall passasjer på 140 prosent kommer på toppen av en økning på 98 prosent gjennom hele året 2014.

Det pekes på flere forhold som har medvirket til det dårlige resultat. Blant annet at den nye  ruten mellom Sandefjord og Strømstad fikk en tøff start hvor Fjord Line ble motarbeidet gjennom massiv motstand fra konkurrenten Color Lines side. Fjord Line har klaget Color Line og Sandefjord kommune inn for ESA for brudd på konkurransereglene. ESAs øverste organ har vedtatt å åpne formell etterforskning både mot Color Line og Sandefjord kommune. Dette er annen gang på kort tid at ESA etterforsker Color Line for brudd på konkurransereglene i forsøk på å unngå konkurranse på strekningen Sandefjord-Strømstad.

Den 14. desember 2011 ila ESA Color Line en bot på om lag 150 millioner norske kroner for konkurranserettstridig adferd på ruten. Det er den største boten noensinne utmålt av ESA. Fjord Line har tatt ut søksmål mot Sandefjord kommune og Color Line for ulovlig tildeling av seilingstider i Sandefjord. Saken er berammet til fire uker for Sandefjord tingrett til høsten. Fjord Line har også tatt ut forliksklage mot Color Line for dette rederiets obstruksjon av Fjord Lines etablering.

I beretningen skriver Fjord Lines styre at rederiet har lidt store tap som følge av obstruksjonshandlingene selskapet har blitt utsatt for på denne ruten.

I tillegg til disse forholdene peker styret på at første kvartal tradisjonelt er det klart svakeste kvartalet innenfor fergebransjen.

Periodens driftsresultat bedret seg likevel til 132,5 fra 88 millioner kroner i samme kvartal 2014. Konsertens driftskostnader steg på den annen side fra 120,4 for de tre første månedene i 2014 til 178 millioner i første kvartal 2015.

For den nye ruten over Oslofjorden har Fjord Line i første kvartal bokført et tap på 26 millioner kroner. De øvrige rutene har forbedret sine resultater med rundt 13 millioner kroner.

Rederiets rutenett omfatter nå daglige seilinger mellom Bergen, Stavanger, Hirtshals, Langesund, samt en hurtiggående katamaran i sommersesongen mellom Kristiansand og Hirtshals, og dag-fergeruten Sandefjord-Strømstad.