Fra kontraktssigneringen i Hong Kong. Tor Øyvin Aa i midten fremme.

Kinesere på eiersiden av Brødrene Aa

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kinesere på eiersiden av Brødrene Aa

– skal utruste og bygge fartøy i Kina sammen med CKSE

Det er det Hong Kong-baserte selskapet Chu Kong Shipping Enterprises (Holding) (CKSE) som gjennom et datterselskap kjøper 40 prosent av Hyen-verftet Brødrene Aa.

Det var Tor Øyvin Aa som den 16. desember 2015 signerte avtalen i Hong Kong. Han forteller til www.skipsrevyen.no at avtalen tilfører verftet økonomiske muskler som ytterligere løfter fremtidig satsing og utvikling. – Bedriften får enda større handlekraft og kan satse mer offensivt også internasjonalt, sier Aa som har fått frem en avtale han er godt fornøyd med. – Det var de som kom til oss, som han sier.

– Avtalen gir Brødrene Aa AS tilgang på et marked som ellers ikke ville vært tilgjengelig for oss, fortsetter Tor Øyvin Aa. – Strenge tollbarrierer gjør at Kina er et vanskelig marked å penetrere, slik sett åpner dette deleierskapet betydelige muligheter for den teknologi vi har utviklet her i Hyen.

Brødrene Aa AS produserer avanserte karbonfiberbyggede passasjerbåter i størrelsesorden 20 til 41 meter. Disse er anerkjent som teknologisk og designmessig verdensledende.

Kjøper er en gruppe som opererer ca. 50 hurtiggående passasjerbåter i Hong Kong-regionen og på fastlands-Kina. Dermed falt også brikkene på plass med hvorfor dette Kina-selskapet i fjor høst bestilte to 41 meters karbonfiberbåter ved Hyen verftet. Tor Øyvin Aa beskriver kontraheringene og salgsprosessen som to parallelle løp. – Byggekontraktene vant vi i en offisiell internasjonal tender samtidig som CKSE forhandlet med oss om å få kjøpe seg inn i selskapet.

– Det kan virke som om CKSE som en betydelig hurtigbåtoperatør også ønsker å ha kontroll på selve utviklings- og byggeprosessen til selskapets fartøysflåte, spør vi.

– CKSE opererer etter hvert en aldrende flåte og har et ønske om å bestille effektive og moderne hurtiggående båter i tråd med den teknologi vi har utviklet, svarer Aa. – Ved å ta eierskap også i bygging av nye båter, oppnår både Brødrene Aa AS og CKSE positive effekter i et ekspanderende marked.

Bygger nytt verft

Som et ledd i den strategiske satsing vil CKSE også bygge et nytt skipsverft for produksjon av karbonfiberbåter. Dette verftet skal leies av Brødrene Aa.

Papirutgaven av Skipsrevyen har regelmessig omtaler av nybygg fra Brødrene Aa, sist bnr. 282 M/S “Melkøy” til Boreal Transport Nord (utgave nr 8/2015). I desember-utgaven presenterte Skipsrevyen også prosjektet “Seasight” som er en futuristisk hybrid cruiser for Nærøyfjorden.