Dobbeltdåp: To flotte Farstad-skip i Bergen havn i dag.

Dobbeldåp i medvind

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bergen viste seg fra sin mest tradisjonsrike side i dag, da Farstad Shipping ASA døpte søsterskipene “Far Sun” og “Far Sygna”.

Av VARD 1 07-design var det to kraftige PSV’er havnedirektør Inge Tangerås hilste velkommen til Bergen. I sin tale til dåpsgjestene la Tangerås vekt på havnens satsing på miljøteknologi og fremhevet det kommende landstrømsanlegget utenfor Skolten. Havnesjefen berømmet Farstad Shipping, og rederiets teknologidirektør Børge Nakken i særdeleshet, som viktige premissgivere i forbindelse med installasjonen.

Selv om dåpen fant sted i dag, ble begge skipene overtatt tidligere i sommer, hhv. fra Vard Langsten (“Far Sun”) og Vard Vung Tau (“Far Sygna”). Disse overleveringene føyer seg for øvrig inn i et langvarig samarbeid mellom Farstad og Langsten. Vi vil tro at personlige relasjoner – her, som ellers – spiller en viktig rolle.

For vår egen del registrerer vi at det i dag er helt vanlig at nybygg går i operasjon før de er behørig døpt. Vi skal unnlate å karakterisere praksisen, men bare ymte frempå om at “kommers” tydeligvis er overordnet god tradisjon. I samme slengen innrømmer vi en viss uro da kapteinen på ene skipet nærmet seg landgangen for ombordstigning med en, å jøye!, paraply i hånden. Og – heldigvis – vår uro la seg da paraplyen ble stedt til hvile annet steds enn ombord.

Utenom denne dramatikken gikk det hele som på skinner. De to Statoil-ansatte gudmødrene, Monica Kallestadbakken (“Far Sygna”) og Bente Elisabeth Rolland (“Far Sun”) knuste hver sin champagneflaske på første forsøk. Annet var heller ikke å forvente, Statoil har som kjent stålkontroll på transport og logistikk.

Stålkontroll til tross, vi vil tro at Statoil som har begge skipene på 6-årskontrakter i Nordsjøen ser frem til at de returnerer til Dusavika snarest mulig etter dåpsseremonien. Etter hva vi erfarer er “Skandi Sotra” hyret inn fra spot-markedet som erstatningstonnasje denne helgen. Det høres ut som et trangt løp for ett skip.

I en samtale med Skipsrevyen uttrykte adm.dir. Karl-Johan Bakken i Farstad Shipping at rederiet er svært ambisiøse i sine miljøstrategier. – Ny teknologi løfter oss både innen eksisterende forretningsområder og tar oss over til nye, sa han. – Teknologien installert i disse nybyggene er i verdenstoppen.

Direktør ved Vard Langsten, Dag Vikestrand, poengterte på sin side at byggekvaliten i all hovedsak er lik enten skipene kommer fra Langsten eller Vung Tau. – Vi er glade og stolte på en dag som denne, sa han.

[gallery ids="13846,13847,13848,13849,13850,13851,13852,13853,13854,13855,13856,13857,13858,13859,13860,13861,13862,13863,13864,13865,13866,13867,13868,13869,13870,13871,13872,13873,13874,13875,13876"]