Reparasjons-/vedlikeholdsmarkedet representerer en solid grunnbeholdning for mange verft. Bildet er fra Fiskerstrand Verft. Foto: Asle Strønen

2015: Grei ordreinngang for de mindre verftene

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

En oppsummering av ordreinngangen ved de norske skipsverftene i 2015, viser kontrakter på 38 skip til en samlet verdi av 11,2 milliarder kroner. Samlet sett tar verftene med seg ordrer til en verdi av 29,5 milliarder kroner inn i 2016.

Totalverdien på de ordrene man tok med seg inn i 2015, var derimot på 34,1 mrd. kroner. Nedgangen er altså påtagelig. Også ordreinngangen i løpet av 2015 er kraftig redusert i forhold til 2014, fra 19,3 mrd. kroner fordelt på 47 kontrakter til 11,2 mrd./38 kontrakter.

Adm.dir. Birger Skår i Norske Skipsverft Salgs- og Markedsføringsorganisasjon forteller til www.skipsrevyen.no om en markant nedgang i snittpris per kontrakt, fra 410 mill. kroner (2014) til 295 mill. (2015). – Det er de større verftene som er mest offshore-avhengige og som derved merker nedgangen tydeligst, poengterer Skår. – De mindre har det jevnt over atskillig lettere selv om det også i den porteføljen er noen som merker dårlige tider.

I fjor ble det inngått kun noen få offshore-kontrakter ved norske verft. Derimot er ordreinngangen for fiskeri, brønnbåter, ferger og hurtiggående passasjerbåter god. Operatøren Boreal f.eks., plasserte i fjor flere ordrer ved Oma Baatbyggeri og Brødr. Aa enn i 2014. At andelen av fiskebåt/ferger som i perioden ble plassert ved norske verft er økende, illustrerer trolig en del av problematikken man har erfart ved kontraheringer av slik tonnasje i utlandet.

Reparasjons- og vedlikeholdsmarkedet sikrer også betydelig beskjeftigelse for mange verft. Fiskerstrand Verft som har en grei ordrebok på 3 fartøyer (2 brønnbåter og 1 ferge), har høyt belegg innenfor reparasjon/vedlikehold.