Verdens første gassdrevne lasteskip snart klar

”Høydal” er verdens første gassdrevne lasteskip og er snart ferdig ved Tersan Shipyard i Istanbul, Tyrkia. Skipet reduserer utslippene av NOx med over 90% og CO2 med ca 25%, sammenliknet med tradisjonelle dieselmotorer. Transport står for mer enn en stor del av utslippene av klimagasser, og er derfor en viktig sektor å ta tak i.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Per Kristian Nordøy fra BioMar forteller at det nye skipet har en lastekapasitet på 2.200 tonn og skal brukes til å frakte fiskefôr til oppdrettsanlegg langs norskekysten, fra BioMars fabrikker fra Karmøy og Myre. Det koster ca 20%, eller nær 30 millioner mer, å bygge et gassdrevet lasteskip på denne størrelsen.

- Mye av de ekstra kostnadene dekkes ved offentlig støtte, reduserte avgifter og lavere vedlikeholdskostnader. I takt med utbyggingen av flere bunkringsstasjoner, håper vi nå at flere fôrprodusenter og andre som driver frakt langs norskekysten følger etter, sier Nordøy.

BioMar ble i fjor høst, som den første innen havbruksnæringen, ProSustain-sertifisert av DNV (Det Norske Veritas) for bærekraftig drift. Godkjenningen etter denne nye standarden, stiller en rekke krav til miljøvennlige og bærekraftige tiltak gjennom hele verdikjeden, fra bruk av råstoff og utvikling av fôr til oppdrett, foredling og transport. Den norske fôrprodusenten er først i verden med en slik godkjenning og blir nå også den første til å ta i bruk ny teknologi for å redusere utslippene fra transporten.

”Høydal” settes i drift 1.kvartal 2012. Kontrahert i 2010 v/Tersan Shipyard i Istanbul, Tyrkia.
Kystfraktfartøy L 70 m, B 16 m Rolls Royce motor 1650 kW med LNG (flytende naturgass)
90 m3 LNG tank. Lastekapasitet: 2200 tonn. Design: Nordnorsk Skipskonsult AS, Harstad.