"MS Sollifjell" Foto: Øystein Ramstad

Sertifiserer Kistefjell og Fløyfjell

Sjøfartsdirektoratet har nå sertifisert hurtigbåtene Kistefjell og Fløyfjell.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Basert på en grundig og helhetlig saksbehandling og gjennomgang, samt inspeksjon på stedet for å verifisere at forsterkningsarbeidet er utført, har Sjøfartsdirektoratet kommet frem til at en kan sertifiserer fartøyene Kistefjell og Fløyfjell.

-I denne prosessen har direktoratet hatt en kontinuerlig og god dialog med konsulent og verft for å få frem den dokumentasjon som en har hatt behov for å gjennomgå, sier avdelingsdirektør Lars Alvestad i Sjøfartsdirektoratet.

Sjøfartsdirektoratet har i problemstillingen slamming* brukt DNV for tredjeparts vurdering på vår gjennomgang av verftets beregninger og forslag til forsterkninger i visse områder. Videre har verftet i samarbeid med DNV gått gjennom beregningene for innfesting og påvirkningskrefter i vanntetteskott.

Verft og konstruktør har i denne forbindelse kommet med et forslag til endret forskip. I tillegg ba Sjøfartsdirektoratet om mer informasjon og dokumentasjon før direktoratet eventuelt kunne sertifisere de to fartøyene.

-Sikkerheten settes alltid først ved sertifisering av alle typer fartøy. I denne saken har dette arbeidet tatt noe lengre tid enn normalt, men har vært nødvendig i forhold til den dokumentasjon som måtte innhentes og gjennomgås, sier Alvestad.

Det vil for fartøyene bli ilagt normale operasjonsbegrensinger som er normalt for slike fartøy basert på fartsområde, passasjerkomfort, slamming osv. Dette er noe som blir gjort på alle hurtigbåter.

*Slamming: Slag mot undersiden av skroget mellom hovedskrogene.