02.11.2015 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kontraheringene av OSV’er globalt synes nærmest å ha stoppet opp og ligger mer enn 70% lavere enn fjoråret målt i antall skip. Dette skjer til tross for at prisene har falt betydelig de siste årene, fra $71,2 mill. per slutten av 2012 til ca. $46,7 mill. nå ifølge en rapport fra Clarksons Research. Tilsvarende har utviklingen vært for PSV typen, f. eks. 4.500-5.000 dwt med 1000 m2 dekk, fra $58,7 ende 2012 til dagens $34 mill. Omgjort til NOK må man ta utviklingen i USD/NOK med i vurderingen, og med svekkelsen av kronen har faktisk ikke nybygg prisen falt mye stipulert i NOK. Det skulle tyde på at norske verft har bedret konkurranseevnen internasjonalt – uten at det tilsynelatende har hjulpet særlig. Prisanslagene oppgis være for nybygg med europeisk standard.

Rolls-Royce skal levere en pakke avansert skipsutstyr til et nybygg av type Diving Support Vessel som bygges ved Huangpu Wenchong Shipyard i Kina. Skipsteknisk leverer design til nybygget som eies av Jumeira Offshore i Singapore.

Fartøyet vil bli utstyrt med siste generasjon DP3 løsning, og fire av den nyeste motortypen fra Bergen, B33:45. Leveransen fra Rolls-Royce vil også inkludere hovedpropulsjon, tunnel thrustere og kontrollsystem.

Skipsteknisk kontrakten ble annonsert i slutten av september, og skipet har fått typebetegnelsen ST-246 DSV og er et helt nytt design som vil bli utviklet spesielt for denne klienten. Det nye designet er et fartøy med lengde på 124m og får et 24-manns dykkesystem med to dykkeklokker installert. Båten som har innredning for 120mann, er utrustet med to subseakraner, der den største har en løftekapasitet på 250 tonn. Nybygget skal leveres i 2017.

EUKOR Car Carriers og Hyundai Motor Group har inngått fraktavtale for fire år med transport av Hyundai/KIA kjøretøyer fra Korea. Oppstart er januar 2016. I 2014 transporterte EUKOR ca. 4,6 mill. pbe, hvorav 1,7 mill. var for Hyundai og Kia. EUKOR er 40% eiet av Wilh. Wilhelmsen ASA.

Leveringsforsinkelser er grunnen til at Bollsta Dolphin Pte. Limited, et datterselskap av Fred. Olsen Energy ASA, utøver kanselleringsretten for et nybygg semi-submersible borerigg overfor Hyundai Heavy Industries. Bollsta er berettiget til å motta refund av første instalment på USD 186.390.240 pluss renter. Riggen var sluttet til Chevron North Sea Limited, og den kontrakten er terminert på ‘amicable terms’.

Kleven har sikret seg byggekontrakt fra Gitte Henning AS for en kombinert pelagisk tråler/snurper for levering desember 2017 fra Myklebust Verft. Fartøyet bygges etter SALT 0155 design. Mange norske leverandører er involvert, som Brunvoll, Scana Volda, Hareid Elektriske, Karmøy Winch og MMC. Etter denne kontrakten har Kleven 16 nybygg i ordreboken til samlet verdi vel 10 mrd. kr.

Havfisk ASA selger Stamsund til et islandsk selskap for NOK 20 mill. Bokført verdi for tråleren var ca. NOK 18 mill. per 30. september 2015. Overlevering skal finne sted i januar 2016. Fartøyet er bygget ved spanske Ast. Gondan i 1998 og er på 698 GT med Mitsubishi hovedmaskineri.

Skipsbygningskontrakten som Havyard Ship Technology offentliggjorde 1. juli, er blitt forandret til leveringsdato 2. kvartal 2018 (ett år senere enn opprinnelig kontrakt), og kontrahenten har videre fått en rett til å kansellere kontrakten i mars 2016 mot på forhånd å ha betalt verftet et avtalt beløp.

Farstad Shipping har solgt AHTS’en Lady Guro bygget 2001 ved INP Heavy Ind. Co., Ltd.(S. Korea), 1.750 dwt 5.453 bhp, til bokført verdi. Overleveringen fant sted 28. oktober.

Marine Harvest-konsernet oppnådde en driftsresultat på NOK 720 mill. i 3. kvartal 2015 (NOK 912 mill. i samme kvartal i 2014). Totalt slaktevolum i kvartalet var 105.963 tonn (107.333 tonn), og forventet slaktevolum for hele 2015 er 425.000 tonn, - ned 5.000 tonn fra tidligere estimater. Forventet slaktevolum for 2016 er 440.000 tonn.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-43 var 20.108 tonn (18.992 tonn uken før) til pris kr. 41,06 (42,43) per kg. Prisen i samme uke i fjor var 36,51.

Ballast Water Management Convention (BWM) skal tre i kraft 12 måneder etter ratifisering av 30 flaggstater, som representerer 35% av verdene handelsflåte. Ihht siste IMO tall har 44 stater som representerer 32,86% av flåten, ratifisert konvensjonen. Alt som nå trengs, er signaturen til én middelstor nasjon. Det vil tvinge rederiene av alle typer skip og størrelser til å måtte gjennomgå hvilke muligheter de da har. Ett rederi har uttrykt at utgiftene for en VLCC vil være ca. $2,5 mill., og skipet må installere BWMS ved første planlagte tørrdokkings survey som følger etter 12-måneders grace perioden.

Eksporten av råolje fra Iraks sørlige terminaler var i snitt 3,1 mill. fag/dag for de første 27 dagene av oktober, som hvis opprettholdes, blir ny rekord. For hele 2015 anslås eksporten å øke med 14% år/år til gjennomsnitt 2,9 mfd. Landet planlegger å øke eksporten til 3-3,2 mfd i 2016.

Iran ønsker å komme tilbake der landet var for oljeeksport så snart sanksjonene blir løftet. Iran kan øke produksjonen øyeblikkelig med 500.000 fat/dag, og pre-war volumet på 3,4 mfd skal nåes innen 12 måneder.

Det er ikke bare Statoil som sliter - BG (CEO: Helge Lund) måtte fremvise tap i 3. kvartal, og både ExxonMobil og Chevron, USAs to største olje/gass grupper, rapporterte svake resultater grunnet lave oljepriser. Chevron kutter operating cost og sier opp 6-7.000 ansatte (11%). Begge selskapene har hittil nytt godt av raffinerings divisjonene. Exxons totalproduksjon var 3,918 mill. fat olje equivalenter per dag i 3. kvartal, opp med 2% ettersom nye oljeprosjekter i Canada, Indonesia, Vest-Afrika og USA dekket opp for fallende gassproduksjon i USA og Europa. Chevrons produksjon falt med 1% til 2,54 mfd.

Statoil utsetter oppstarts dato for det største prosjektet i mer enn et tiår i UK sektor i Nordsjøen. Mariner feltet skal nå ikke påbegynnes før andre halvår 2018. Også Aasta Hansteen utsettes.

Prisen på jernmalm (per tonn) har fulgt oljeprisen (per fat) som en skygge og har nå kommet under $50 per tonn for første gang på lang tid. Kinas produksjon skal ha falt med 2% år/år per slutten av september.

Stålproduksjonen i september – bare minus tall. Tallene (år/år) for de viktigste råvareimporterende landene som har stor stålproduksjon: Kina -3,4%, Japan -7,3%, Tyskland -3,9% og Sør-Korea -2,7%.

Containerskip. Markedsratene fortsetter å skuffe. Antatt rate for ett års certeparti for en 4400 teu Panamax falt til $6.700 per dag i oktober – ned fra $10.000 foregående måned.

For 2750 teu størrelsen (sub-Panamax uten gear) falt nivået fra $8.600 til $7.800 per dag. Raten for 1000 teu størrelsen svekket seg med 11% fra september til $6.500 per dag i oktober.

4,3% av containerflåten antas nå å ligge uvirksom, det høyeste tallet siden april 2013.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).