
Norges første for offshoreskip - landstrømanlegg på plass i Bergen havn
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det første landstrømanlegget for offshoreskip er på plass på Skoltekaien i Bergen. For hvert skip som i fremtiden kobler seg til den nye energikilden, kuttes utslipp som tilsvarer luftforurensningen fra 4800 biler.
I tillegg blir bergenserne skånet for plagsom støy og vibrasjoner fra de mange skipene som hver dag ligger til kai. - Bergen Havn viser vei for de andre store havnene i Norge. Teknologien er godt utviklet og miljøeffektene er store. Vi står foran et paradigmeskifte ved norske havner, sier Arild Bjørkedal, VP Energy Business i Schneider Electric Norge.
Offshorerederiene først ut
I 2014 hadde Bergen anløp av 1500 offshoreskip og 325 cruiseskip. Det ligger ofte mange skip til kai samtidig, og de blir i gjennomsnitt liggende i åtte timer i løpet av en dag på vinteren og fem timer på sommeren. Målinger viser at omlag 9 prosent av utslippene i Bergen kommer fra havnen, og at en båt i snitt forurenser like mye som 4800 biler hvert døgn. Offshoreskip står for 35 prosent av luftutslippene fra havnen, mens cruiseskip bidrar med 38 prosent.
- Bergen Havn starter med landstrøm for offshoreflåten, ettersom disse skipene har flest anløp i havnen. Under vinterhalvåret, når luftforurensningen er høyest, blir offshoreskipene ofte liggende lang tid til kais på grunn av vanskelige værforhold, men er i drift og forårsaker store utslipp. Hele 90 prosent av utslippet fra skipene vil kunne reduseres med bruk av den nye energikilden i havnen. Offshorerederne er positivt innstilt til å gjøre de tekniske tilpasningene som skal til for at skipene kan ta i bruk anlegget, sier Bjørkedal.
17. juni arrangeres et landsstrømseminar i Bergen hvor teknologiske, politiske og praktiske muligheter og utfordringer skal diskuteres.
Om løsningen:
Sikker standardløsning, 440 V og 690 V-tilkobling
100 % strømtilgjengelighet med standard produktsutstyr
15 % reduksjon på energibruk sammenlignet med drivstoffgenerert strøm
100 % grønn energi med 95 % reduksjon av dieselpartikler, svoveloksider og nitrogenoksider
Pilotpunktet skal levere strøm tilpasset forsyningsskip og andre offshorefartøy, det vil si 60 hertz, 440/690 volt.