Baklengsmål: Antall gjenstående biler i sambandet er langt høyere i dag enn for fire år siden.

For liten kapasitet på Hareid - Sulesund

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

En tredje ferge i sambandet Hareid-Sulesund etterlyses. Det er ordfører Anders Riise og daglig leder i Maritimt Forum Nordvest Arfinn Ingjerd som sier dette til Sunnmørsposten.

I september kom tallet på igjenstående biler på sambandet opp i 1646. Beregninger viser at tallet vil øke for oktober. Riise og Ingjerd frykter kaos utover vinteren.

Siden juli måned har trafikken over sambandet skutt i været, og det samme har tallet på gjenstående biler gjort. – Derfor må det en tredje ferge inn i sambandet, fastslår de to. – Og dersom Norled og fylkeskommunen setter inn den mer tungvinte ferjen «Ullensvang», blir det kaos i januar.

I første halvår var toppen 1300 igjenstående biler i april, og i september passerte tallet 1600. Hver måned frakter de to fergene i sambandet ca. 75.000 biler over Sulafjorden, og nesten 4000 av disse er vogntog over 17 meter.

Anders Riise og Arnfinn Ingjerd fastslår at næringsliv og befolkning er taperne i dagens trafikkbilde. – Folk når ikke arbeidet sitt i tide, man mister flyavganger og farlige situasjoner oppstår langs veiene når trafikantene må gasse på for å nå frem, påpeker de til avisen.

– At vi ikke kan stole på å komme med fergen gjør noe med samfunnet vårt. Det tar vekst fra ytre søre. Det hemmer oss og hindrer tilgang på arbeidskraft. I dag er det fire ganger så mange igjenstående biler som for fire år siden, sier de.

– Da går det ikke an å sette inn en ferge som ikke klarer å holde ruten, forteller Riise og Ingjerd til Sunnmørsposten. – Fylkeskommunen, Statens vegvesen og Norled må ordne opp i dette. Dessuten har fergen som planlegges inn i ruten kun en fremdriftsmotor, med de farer for driftsstans som det medfører.