Foto: Harald Valderhaug

Nytt banebrytende skip fra STX OSV til DOF - Ble døpt i Bergen 2. juli 2011

Et nytt banebrytende ankerhåndteringsfartøy til DOF ble døpt lørdag 2. juli 2011 ved Skoltegrunnskaien i Bergen. Skipet bærer navnet Skandi Skansen, og er det første offshorefartøyet i markedet med det nye miljøvennlige skrogdesignet fra STX OSV.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det spesielle med det nye designet er at det er optimalisert for alle værkondisjoner, med et forskip som er utviklet for å redusere skrogmotstand og driftstofforbruk. Det er STX OSV Design i Ålesund, som står bak det innovative skipsdesignet.

Leder for hydrodynamikk, forskning og utvikling i STX OSV Design, Henning Borgen, sier:
– Det er tre hovedutfordringer vi har fokusert på for å redusere fartøyets drivstofforbruk. Det er stillevannsmotstand, motstand i sjøgang samt samspillet mellom propell og skrog. En stor del av skipets totale motstand er en direkte konsekvens av bølgenes påvirkning på skroget. Ved å designe skroget spesielt med tanke på å minimere den ekstra motstanden det opplever i bølger, reduseres drivstoffforbruket.

Foto: Harald Valderhaug

Skipets forskip som har tre ulike partier. I stille vann gir forskipets bulb minimal motstand. I moderat sjø treffer bølgene et butt parti i baugen, hvor bølgene blir skjøvet bort fra fartøyets skutside. I høy sjø splitter baugens øvre parti bølgene og gir en myk gange.
Ankerhåndteringsfartøyet har en trekkraft på ca. 350 tonn, er 107 meter langt, og har en bredde på 24 meter. DOF har tre fartøy AH-04 serien i operasjon i dag, og ser nå frem til å ta i bruk det fjerde.
Skroget er levert av STX OSV Tulcea i Romania, mens utrustning og testing er gjort ved STX OSV Aukra i Norge.