Seagas bunkring

Fem hundre LNG-bunkringer med «Seagas»

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den 4. november gjennomførte «Seagas» sin 500. LNG-bunkring til cruiseskipet «Viking Grace» siden båten først ble satt i drift i mars 2013.

Bunkringen bestod i 60-70 tonn med flytende naturgass mens fartøyet lå fortøyd ved Stadsgården i Stockholm. Hver bunkring tar ca. 45 minutter og gjennomføres mens passasjerer og gods blir lastet om bord.

– Vi er svært godt fornøyde med bunkringsløsningen og med bruk av LNG som drivstoff, sier Kari Granberg, prosjektleder, Marine Operations ved Viking Line Ab. Både den tekniske løsningen utviklet av AGA og den operative driften har fungert over all forventning, og det er gledelig å konstatere at det har hatt positiv innvirkning på arbeidsmiljøet– i tillegg til de miljøfordeler som LNG-drift gir.

Eneste i sitt slag i verden

AGAs LNG bunkringsfartøy «Seagas» er det første i verden i sitt slag og er klassifisert under samme regelverk som gjelder for havgående LNG-tankere.

– Den positive responsen vi mottar fra Viking Line om «Seagas» og LNG som drivstoff setter vi pris på, sier Tor Husebø, Head of Clean energy, AGA AS. – Interessen for vår bunkringsløsning er stor både i Sverige og internasjonalt. Vi har en velfungerende infrastruktur på plass i Stockholm og har kapasitet til å bunkre flere fartøy. Etter hvert som veksten i markedet kommer er vi klare til å bygge ut kapasiteten ytterligere.

– LNG er både mer effektivt og mer bruksvennlig sammenliknet med annet fossilt brensel. LNG gir også større miljøfordeler enn tradisjonell maritimt drivstoff; utslipp av CO2 reduseres med 20-30 prosent, svovelutslippene og skadelige partikler forsvinner helt og utslippene av NOx blir markant lavere, avslutter Husebø.

Skipsrevyen omtalte leveringen av LNGF «SEAGAS» i nr. 2/2013, og fartøyet er ex «Fjalir», en ferge som ble opprinnelig bygget i 1974 og solgt til AGA Gas AB tidlig i 2012. Vi siterer fra omtalen:

“All innredning og det meste av stålstrukturene over dekk er blitt fjernet. Nye vanntette skott er montert under dekk. Bildekket utgjør nå det nye tankdekket, og den rustfrie LNG tanken er levert av Cryo AB. Fartøyet har fått ny innredningsmodul og moderne styrehus”.

Ombyggingen ble prosjektert av Multi Maritime og utført ved Fiskerstrand Verft.