Adm.dir. Tor Øyvin Aa i Brødrene Aa AS med Seasight i bakgrunnen. – Vi har fått til et universelt utformet design tilpasset trafikk på verdensarvfjorden, sier Aa med stolthet. Fotos: Tor Arne Aasen

Brødrene Aa sitt Seasight-bygg sjøsatt

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er en liten revolusjon som i disse dager klargjøres på Hyefjorden i Gloppen kommune. Brødrene Aa er verdensledende innen bygging av hurtiggående passasjerbåter i karbonfiber, og med Seasightens utstrakte bruk av lettvekts byggemateriale, store glassflater og avanserte propulsjonssystem befester Hyen-verftet sin posisjon ytterligere.

- Absolutt, svarer Tor Øyvin Aa når vi spør han om dette prosjektet tilfører Brødrene Aa AS en kompetanseheving innen lettvekts materialer og installasjon av hybride kraftsystemer. – På mindre enn ett år har vi forestått design prosjektering, bygging og utprøving av et konsept hvor klasse og Sjøfartsdirektorat har arbeidet parallelt med vår fremdrift. Det er klart at det har vært krevende, men tilfredsstillelsen er stor nå som skipet klargjøres for prøvetur på fjordene i Sogn og Fjordane.

Tor Øyvin Aa understreker at det fortsatt er en del justeringer som må gjøres før man kan starte sjøprøver. – Med tanke på kompleksiteten i hele prosjektet, er vi meget godt fornøyd med resultatet så langt.

De største teknologiske utfordringene har naturlig nok vært knyttet opp mot skipets propulsjonsanlegg. Det består av et hybrid kraftsystem som sikrer et utslippsfritt og nærmest lydløst batteridrevet cruise langs Nærøyfjorden. Konkret dreier det seg om et likestrømbasert kraftnett fra ABB som styrer og kontrollerer energistrømmen mellom dieselgeneratorene, fremdriftssystemet og ladestasjonen. Batteriene blir ladet under seiling og ved kailigge.

Seasight skal frakte inntil 400 passasjerer mellom Flåm og Gudvangen langs Nærøyfjorden, en distanse på 32 km. Etter en transittetappe går den over til ren batteridrift og dermed kan turistene om bord nyte naturen tilnærmet lydløst i 8 - 10 knops fart. Rederiet The Fjords planlegger 700 turer i året med start til sommeren i år.

Nybygget ble presentert i Skipsrevyen i fjor høst og vi beskrev det gang som et futuristisk utseende fartøy med hybrid fremdriftssystem, ypperlig til å seile i såkalt bærekraftig cruise på Nærøyfjorden som står på Unescos verdensarvliste.

Vi tipper at fartøyet der det seiler midt i Unescos verdensarvliste vil bli en (nesten) like stor attraksjon som fjorden selv.

Designet er inspirert av en sti som går oppover en bratt fjellside, fra fjord til fjell, og kan også minne om operahuset i Oslo.