30.11.15 Salg.

Salg. Tank.
Suezmax. Cap Laurent 146.645 dwt bygget 1998 Samsung HI, S.Korea, double hull er solgt for $22,5 mill. til Seven Islands, India. Sterk pris.

‘In-house’: Frontline kjøpte to 157.500 dwt Suezmax tank nybygg kontrakter fra Golden Ocean Group Limited til pris $55 mill. per skip. Skipene bygges i Kina og skal leveres i 1. kvartal 2017.

Aframax. Aegean Legend 105.302 dwt bygget 2000 Samsung, S. Korea er solgt for ca. $18,5 mill. til Indonesia. Prisen er omtrent på linje med ‘last done’.

Product. Søsterskipene Hellas Enterprise og Hellas Explorer begge ca. 51.246 dwt, IMO 3, bygget 2008, STX SB (Jinhae)) er solgt for $26 mill. hver, en pris som bekrefter fortsatt prisstigning for denne typen skip.
Front Avon 50.800 dwt og Front Arrow 49.452 dwt bygget 2013, STX Offshore Jinhae, er solgt for $34 mill. hver til Ardmore Shipping, Bermuda. Alderen tatt i betraktning er dette samme nivå som de to ovenfor.
Norden har gjort en bloc kjøp av fire skip: Ridgebury Rosemary E, Ridgebury Alexandra Z, Ridgebury Katherine Z og Ridgebury Cindy A – alle ca. 50.200 dwt bygget 2009 ved SPP, S. Korea til pris per skip $26,5 mill.

Chemical. En bloc salg av Glenden 19.993 dwt bygget 2006 Usuki, Japan, og North Fighter 19.932 dwt bygget 2006, Fukuoka, Japan til sør-koreansk kjøper for $22 mill. hver.
Green Oak (IMO II) 13.019 dwt bygget 2008 21century S.B. S. Korea. er solgt for $11,5 mill. til kjøper i Sør-Korea.

Salg. Bulk.
Stor aktivitet på Capesize fronten.
Peloreus 182.119 dwt bygget 2014 Japan Marine Ariake er solgt for $37 mill. til H Line Shipping, S. Korea for $37 mill. med ett års t/c-back. Prisen er omtrent som ventet.
Bruno Marks 180.000 dwt bygget 2015 Waigaoqiao, Kina er omsatt for $38 mill. – også det til H Line Shipping og med ett år t/c-back med visse forbehold.

En bloc salg av fem SBI skip: SBI Puro for $41,1 mill., SBI Valrico $41,1m, SBI Maduro $38,9m, SBI Montecristo $35,3m og SBI Cohiba $35,3m., alle ca. 180.000 dwt og bygget 2015, de tre første ved Waigaoqiao, Kina og de to andre ved Sungdong, S. Korea. Kjøper er Zodiac, UK.

Resalg av Hull no. 1202 ved Sungdong SB, S. Korea 179.230 dwt, er solgt for $38 mill. basis levering ex yard i januar 2016.

Panamax. Brunhilde Salamon 75.940 dwt bygget 2001 Kanasashi, Japan er solgt til Kina for $4,7 mill. etter å ha feilet i tidligere salg til $5,2 mill. Svak pris for japansk bygget, men så spørs det på skipets tilstand?
Daebo Trader 73.870 dwt bygget 2002 Namura Shipbuilding gikk for $5,5 mill.

Supramax. Global Legacy 52.223 dwt bygget 2006 Oshima SB, 4×30 t. kraner er solgt for $7,1 mill. til kinesisk kjøper. Skipet har semi box-shaped holds og er utstyrt med egne grabber. Prisen indikerer betydelig prisfall for japansk bygget i denne aldersgruppen. For ikke lenge siden gikk det 2 år eldre søsterskipet Global Ace for $7,8 mill.

Den samme prisutviklingen merket også selger av Handymaxer (1) Pacific Primate og Pacific Scorpio, 49.061 dwt bygget 1997 ved Oshima som kun oppnådde $3,2 mill. per skip – og (2) 3-skips salget av Akita, Paiton II og Loreto – alle ca. 45.200 dwt bygget 1999 ved Tsuneishi Zosen i Japan til $10,6 mill. ‘en bloc’. I begge tilfellene var det til kinesiske kjøpere.

Interessante salg innen Handysize også: Long Fortune 36.000 dwt bygget 2015 Shandong Huahai, 4×30 t. kraner for $13,8 mill. til Hong Kong og ’en bloc’ salget av søsterskipene EGS Crest og EGS Wave begge på ca. 35.920 dwt bygget 2011 ved Hyundai Mipo utstyrt med 4×35 t. kraner for $10,3 mill. hver. Sammenlignet med salget av søsterskipet EGS Crest i begynnelsen av året viser dette prisfall på nesten 40%.

Wrestler 29.142 dwt bygget 2010 Nantong Nikka S.B., med 4×30 t. kraner er solgt på auksjon for $5,75 mill. til gresk kjøper.
Lauritzen skipet Tenna Bulker 28.391 dwt bygget 2005 Imabari SB, Japan ender opp i Vietnam for $6,65 mill.

MPP/Container skipet Hong 20.000 dwt 912 teu bygget 2010 Hudong Zhonghua, Kina er solgt for $27 mill. på auksjon til tysk kjøper.

zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).

DEL