14.12.2015 Nyheter.

TTS Group landet to kontrakter til total verdi ca. NOK 360 mill. De gjelder laste-adkomstutstyr til fire ‘pure car/truck carriers’ som bygges i Sør-Korea og passasjer- og laste-adkomstutstyr til tre cruise-skip under bygging ved et europeisk skipsverft.

Mitsui & Co. Norway har fått kontrakten av Statoil for å fabrikkere rørene til eksportrørledningene for Johan Sverdrup-prosjektet. Det innebærer leveranse av 220.000 tonn stål til oljeeksport- og gasseksportrørledningen som totalt utgjør 430 km. Produksjonen av rørene starter ved Nippon Steel & Sumitomo Metal stålverk i Japan tidlig i 2016.

Saipem Ltd har fått kontrakten for legging av olje- og gasseksportrørene til Johan Sverdrup. Leggeoperasjonen starter våren 2018 med fartøyet CastorOne.

Fugro er blitt tildelt en 3-års kontrakt av PGS for levering av ‘precise satellite positioning systems’ for hele seismikkflåten. Det gjelder flere uavhengige Global Navigation Satellite Systems (GNSS).

Electromagnetic Geoservices skal fremskaffe 3D EM data fra multi-client data library over Daybreak prosjektet til et internasjonalt oljeselskap. Verdien av kontrakten er ca. $1,5 mill.

På basis av en 10-års kontrakt med MHI Vestas Offshore Wind kunne danske Esvagt kontrahere et Havyard 831 SOV design ved Cemre i Tyrkia. Nybygget skal leveres andre halvår 2017.

GC Rieber Shipping har hatt tre skip på langsiktig certeparti til Dolphin Group som ikke har klart å restrukturere selskapet og sies å ville begjære seg konkurs. GC Rieber Shipping starter prosessen for å finne alternativ beskjeftigelse av fartøyene. Selskapet har ca. $20 mill. utestående. Det nyeste av de tre skipene er Polar Empress som ble levert fra Myklebust i slutten av mai i år.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-49 var 19.802tonn (18.889 tonn uken før) til pris kr. 50,06 (48,79) per kg. Prisen i samme uke i fjor var 45,29.

China Merchants Energy Shipping kontraherer like godt 10 VLCC’er ved tre forskjellige kinesiske verft.

Opec oljeproduksjon økte i november til 31,7 mill. fat/dag grunnet Iraks vekst. Dermed fortsetter produksjonen å overstige det tidligere taket på 30 mfd. Irak har nå kommet opp i 4,3 mfd.

Oljeprisen falt til laveste nivå på nær syv år etter at Opec ikke kom frem til reduksjon av produksjonen. Det er særlig Iran og Saudi Arabia som er uenige. Samtidig falt aksjekursene for de store oljeselskapene.

Kan være negativt for shipping. Opecs andel av olje til Kina falt til 55% i oktober fra toppen på 70% i midten av 2012. Det er non-Opec land som Russland som tjener på dette. Landet står nå for 14% av Kinas import, mer enn dobling i løpet av tre år. Mye av oljen fra Russland kommer over land ..

Fra hjemmeforbruk til eksport. Kinas eksport av stål vil bli på godt over 100 mill. tonn i år. Fallet i landets valuta (renminbi) hjelper på i denne utviklingen. Totaleksporten etter 11 måneder er på 101,7 mill. tonn, eller 22% høyere enn på samme tid i 2014. Dette skjer til tross for fall i stålproduksjonen i 2015.

Containerskip ratene falt videre i november. For 4400 teu Panamax størrelsen til $6.000 per dag mot $10.150 for hele 2014. 2750 teu gearless sub-Panamax typen falt også med 10% i november til $7.000 per dag.

Containers. Franske CMA CGM kjøper rivalen Neptune Orient Lines for $2,4 mrd. i det som beskrives som den største handelen på syv år innen container shipping. A.P. Møller – Mærsk var også med i konkurransen om å kjøpe Singapore selskapet.

Skremmeskudd fra Kina med det tredje største månedsfallet i landets valutareserver i november. De falt til $87 mrd. – nær $94 mrd fallet i august. Kinas reserver har falt i ni av åreta 11 måneder. De høye forex har blitt sett på som den ultimate garantien for finansiell stabilitet.

Brasils brutto nasjonalprodukt falt med 4,5% år/år i 3. kvartal, noe som bekrefter frykten for at Latin-Amerikas største land er på vei til den verste økonomiske nedgangen siden 1930-tallet. Lave commodity priser, nedgang i økonomien og naturligvis Petrobras Car Wash korrupsjonsskandalen har medvirket til nedgangen som kom for landet som var utpekt til å kunne bli et av verdens mest fremgangsrike.

Inflasjon og bulk shipping. Når fraktmarkedet suser oppover, kommer stadig argumentet: ‘husk inflasjonen – man får aldri se igjen bunnratene fra tidligere tider’. Feil. Dagens situasjonen for bulkers er et godt eksempel. Ta Panamax sektoren. Denne uken fikk man se gjennomsnittlig time charter spot rate på $$3.250. Selv om markedet ved flere anledninger har vært svært nær dette, finner man ikke et lavere tall på 2000-tallet. Heller ikke på 1990-tallet til tross for elendige tider etter Asia-krisene. Man må helt tilbake til 1982-85 perioden for å finne marked under $3.000. Hvis inflasjonsteorien hadde spilt inn, skulle ikke det være mulig å trade til den slags rater i 2015.

zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).