03.08.15 Salg.

Salg. Tank.
Få rapporterte salg denne uken, men det skyldes ikke sommerstillhet, for det foregår mye ‘under overflaten’ i form av inspeksjoner og forhandlinger både for råoljetankere og product carriers. Markedet venter spesielt på salget av Principal Maritime Suezmax flåten.

Product. Alpine Marie 48.005 dwt bygget 2009 Iwagi Zosen, Japan ‘trading gasoil, 16 tanker, coated’, er solgt for $22,5 mill.

Nordic American Tankers Limited opplyser at selskapet har ervervet to far East-bygde Suezmax tankskip med snittalder fem år til total pris ca. $122 mill. Skipene skal overtas i sept/okt i år.

Noen salg fra tidligere i juli:
KG kontrollerte Cape Bata og Cape Bowen begge ca. 159.600 dwt bygget 2003 Samsung HI for 32.8 mill. hver til Tufton Oceanic,

En bloc salg av åtte Navig8 Aframax resalg med byggeår 2015 og 2016 til kinesisk kjøper for totalt $304 mill. inkl. 10 år bareboat-back med gjenkjøpsopsjoner. Skipene bygges i Kina ved Guangzhou Longxue,

Hyundai Mipo 247 på 50.000 dwt bygget 2015 Hyundai Mipo $37 mill. til Monaco baserte Scorpio Tankers,

SC Stealth 19.952 dwt bygget 2007 Fukuoka S.B. med 20 stainless steel tanker ca. $23 mill. til Sinochem.

Salg. Bulk carriers.
Borealis Maritime har ervervet 5 bulkers som del av 18-skip dealen til $254,5 mill. fra Commerzbank (resten er containerskip). Bulkerne er Brahms 75.200 dwt bygget 2011 Jinglu Shipyard, Berlin 76.600 dwt bygget 2009 Shin Kasado Dock, Paganini 75.118 dwt b. 2008 Hudong Zhonghua, Pugnani 76.602 dwt b. 2004 Imabari SB Marugame og Tschaikowsky 58.790 dwt b. 2008 Tsuneishi Cebu med 4×30 t. kraner. Individuelle priser er ikke rapportert.

Panamax. Luyang Rising 76.243 dwt bygget 2012 Zhejiang Yangfan er solgt til europeisk kjøper for pris over $15 mill. Lav pris – Kina bygget.
Grace Future 75.375 dwt bygget 2006 Universal S.B. er solgt til Hellas for $13,5 mill. ‘Built in Japan’ gir altså langt høyere pris.
Kanishka 76.286 dwt bygget 2005 Tsuneishi Zosen er solgt for $11,2 mill. på auksjon i Korea. Skipet har vært i opplag i to år, noe som nok har trukket prisen ned.

Ultramax.Yangzhou Dayang DY216 på 63.500 dwt bygget 6/2015 Dayang P.R.C.,4×35 t. kraner er solgt til Raven Capital, USA for $22,5 mill. Prisen er $2m lavere enn salg av søsterskip i mars.

Supramax. Nord Reliable 58.787 dwt bygget 2008, Tsuneishi Cebu, 4×30 t. kraner gikk for $13,5 mill. til Sea Globe. God pris.
Olympias 52.817 dwt bygget 2001 Onomichi Dockyd, 4×30 t. kraner er solgt til gresk kjøper for $7,2 mill.

Fra uken før tar vi med:
Corona Bulker 179.362 dwt bygget 2011 Hyundai $34 mill. til Bocimar. Sterk pris.
Post-Panamaxene Welsuccess og Welhero, begge ca. 93.328 dwt bygget 2010, Jiangsu Newyangzi, Kina $14,4 mill. hver til europeisk kjøper.
Royal Flush 56.726 dwt bygget 2010 Qingshan, Kina 4×30 t. kraner $11,5 mill til tyske Peter Döhle.

Containers.
Hamburg og Rotterdam begge ca. 72.665 dwt 6350 teu bygget 2009 hhv. 2008 Koyo Dock er solgt til Diana for $38,5 mill. hhv. $37,5 mill.

zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).

DEL