Det nye fartøyet skal leveres i første kvartal 2022. Illustrasjon: Oma Båtbyggeri
Det nye fartøyet skal leveres i første kvartal 2022. Illustrasjon: Oma Båtbyggeri

Ny kontrakt sikrer arbeid i ett år fremover

Oma Baatbyggeri AS har signert kontrakt med Norled AS om levering av en 39,75 meter aluminiumskatamaran. Fartøyet skal leveres i første kvartal 2022 som verkstedets bygg nummer 547.

Publisert

Båttypen er en spesialdesignet arbeidsbåt med hybrid fremdriftssystem som vil sørge for redusert miljøavtrykk. Fartøyet som vil bli utrustet med et firemotors fremdriftssystem med rensesystem for eksos som tilfredsstiller de høyeste kravene til utslipp, kan og gå på batteri eller en kombinasjon av diesel og elektrisk drift.

Spesialfartøyet skal brukes til kontroll av fiske, rydding av tapt fiskeredskap og innsamling av kystnære data. Fartøyet leveres med et stort lastedekk med løftekraner og vil i tillegg ha et laboratorium om bord. Lengden på fartøyet er 39,75 meter og toppfart er ca. 33 knop. Spesial-fartøyet skal eies og driftes av Norled. Det vil være operativt hele året. Leveringsdato vil være første kvartal 2022.

Administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden. Foto: Elisabeth Tønnesen
Administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden. Foto: Elisabeth Tønnesen

Daglig leder Gunnar Jan Oma er glad for kontrakten.

- Denne kontrakten vil, sammen med en vindmølle båt som er under bygging for Odfjell kontrollerte Offshore Windservice A/S, sikre full beskjeftigelse ved verftet ett år frem i tid. Vi er spesielt glade for at dette er nok en kontrakt med grønn profil som er med å styrke vår posisjon i markedet innenfor det grønne skiftet.

Norled styrker sin posisjon

I januar ble det klart at Norled vant den store anbudskontrakten på å eie og drifte Fiskeridirektoratet sitt nye fartøy. Norled vant anbudet i konkurranse med 12 andre rederi. Kontrakten gjelder for 10 år inkludert opsjoner. 

- Vi er utrolig glade for å vinne frem med vårt konsept som har fokus på miljø, kvalitet og pris. Dette er første gang Norled designer og driver fartøy for Fiskeridirektoratet, men fartøyet har paralleller til våre mange hurtigbåter som også har hybridløsninger,» sier administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden.