Strenge regler for midlertidig ansettelse presser norske fagarbeidere ut av verftsnæringen, hevdes det. Foto: Sigbjørn Larsen.
Derfor velger verftene utenlandske arbeidere
- Oppsiktsvekkende sak, sier Linda Reinholdtsen i LO til Skipsreveyen, etter at tall fra NAV viser at det er over 3000 ledige verftsarbeidere her i landet. Her får du vite hva som egentlig er årsaken til at verftene likevel henter inn utenlandsk arbeidskraft.
- Utenlandske arbeidere er ikke billigere, sier Lars Gørvell-Dahll i Norsk Industri til Skipsrevyen. De kan faktisk i mange tilfeller være vesentlig dyrere enn de norske, på grunn av RKL (reise, kost og losji) og annet. Da må vi lete etter andre svar, og det beste svaret er at en ikke kan basere seg på faste ansatte i en bransje der det svinger mye. Da går du nedenom ved første dip i salget, sier Gørvell-Dahl.
Skipsrevyen har snakket med flere fremtredende verftsledere og arbeidslivsorganisasjoner i kjølvannet av Skipsrevyens nyhetssak, der tall fra Nav viser at det finnes over 3000 arbeidsledige verftsarbeidere i Norge. Verftene har i flere år hevdet at de er helt avhengig av å hente inn folk fra utlandet, fordi de ikke finner den kompetansen de trenger i Norge. Tallene fra NAV viser noe annet. De arbeidsledige norske verftsarbeiderne er sveisere, elektrikere, rørleggere, VVS-montører, platearbeidere og kranførere. Det er den kompetansen som verftene nettopp etterspør.
- Dette er en oppsiktsvekkende sak, sier Linda Reinholdtsen i LO. LO er definitivt for å få folk inn i jobb og har jobbet mye for å få flere fagarbeidere, sier hun.
Skipsrevyen.no Pluss Personlig
Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker
199,-
per måned. Første måned 4,-
KJØP
Skipsrevyen.no Pluss Personlig
Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker
2189,-
per år
KJØP
Skipsrevyen.no Pluss Bedrift
Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker
2189,-
per år
KJØP