Khalifa Port rett etter åpningen i fjor.

Store ambisjoner i Abu Dhabi

Med hensyn til store byggeprosjekter er kanskje Dubai mest fremtredende i den arabiske gulfen. Nabo-emiratet Abu Dhabi, med sine store oljereserver, ønsker imidlertid også å styrke posisjonen i regionen – og på sikt faktisk redusere avhengigheten av olje. Det enorme infrastrukturprosjektet Kizad og Khalifa Port er eksempel på dette.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tilbake i 2008 utarbeidet Abu Dhabi et strategidokument som skulle være en rettesnor for emiratets økonomiske utvikling frem mot 2030. Interessant nok er en av hovedmålene å redusere avhengigheten av inntektene fra olje og gass. I dag er emiratets økonomi 60 prosent olje- og gass-relatert, mens planen er at dette tallet skal reduseres til 40 prosent innen 2030.

Industrisonen Kizad og det nye havneanlegget Khalifa Port er tenkt å spille en viktig rolle i den videre økonomiske utviklingen. Abu Dhabi Ports Company, ADPC, er selskapet som tilrettelegger og regulerer industrisonen og havnen.

I dag er Kizad Area A på 51 km2 og første fase av Khalifa Port, på 9,1 km2, ferdigstilt til en total investeringskostnad på 7,2 mrd. dollar. Når det gjelder leietakere på industritomten virker dette være relativt beskjedent så langt. Unntaket er Emirates Aluminium (EMAL) som er på plass med et av verdens største one-site aluminiums-smelteverk. EMAL er også en av hovedinvestorene i Kizad.

Skal være hub

Når det gjelder første byggetrinn av Khalifa Port er den dimensjonert for 2,5 mill. TEU årlig og 12 mill. tonn general cargo. Ved økende behov kan havneanlegget utvides til maksimalt 15 mill. TEU og 35 mill. tonn general cargo.

Havnen åpnet offisielt i september 2012, og har siden den gang håndtert 215.000 TEU (januar). Khalifa Port erstatter Mina Zayed-havnen, og i følge Executive VP i ADPC, Capt. Mohamed Al Shamisi, greide man å overføre aktiviteten fra Mina Zayed til Khalifa Port på ca. tre måneder. Han forklarer også at mens den gamle havnen på mange måter var en sluttdestinasjon for godset, representerer Khalifa Port i hovedsak en hub for regionen. Det legges dermed stor vekt på infrastrukturen rundt. Kanskje viktigst for funksjonen som hub, er den planlagte ferdigstillelsen av Etihad Rail sitt nye prosjekt; UAE-delen av et nytt arabisk jernbanenettverk som skal knytte sammen Yemen, Oman, og Saudi-Arabia med EU og Russland. Khalifa Port er tenkt tilkoblet i 2015/16.

Bygger for fremtiden

Når Abu Dhabi nå legger så store ressurser i utbyggingen av infrastruktur, betyr det at man dimensjonerer for fremtiden. Dybde ved kai i Khalifa Port er 16 meter, men kan ved behov økes til 19 meter. Gantry-kranenes outreach er 23 bokser, men flere kraner er allerede i bestilling, og disse vil ha en outreach på 24 bokser. På denne måten skal havnen være godt rustet til å ta i mot de aller største containerskipene, i følge Al Shamisi. Så langt er et 14.500 TEU containerskip det største som har hatt anløp, men som kjent er Maersk sine 18.000 TEU skip på vei.

Det som imidlertid fremstår som noe usikkert er om det reelt sett blir behov for den voldsomme utbyggingen ADPC snakker om. På sikt er planen at Kizad-sonen skal være på 417 (!) km2. Med tanke på at området i dag er relativt tomt, og at bare ett enslig containerskip lå til kai da Skipsrevyen var på befaring, tyder det på at selv om ordene er store, er det ikke sikkert etterspørselen er så stor som ønsket.